Vstříc grónským ledovcům

Grónsko. Jedna z nejneobvyklejších destinací pro zimní dovolenou. Dostat se do největší dánské kolonie není vůbec jednoduché.

Cesta lodí z Evropy trvá týden a letecké spojení, nehledě na geografickou blízkost severoamerickému kontinentu, je odbavováno pouze z Kodaně nebo Reykjavíku. A právě druhé zmiňované letiště se stalo naší vstupní branou do nekonečného ledového království.

Pětihodinová cesta protičasovým pásmům může být i v dnešní době přísných letištních kontrol a striktních nařízení příjemným zážitkem. Letenky připomínají spíše jízdenky na vlak a hlavní slovo na palubě útulných dvoumotoráků patří elegantním prošedivělým stevardům. Je libo selfie s piloty nebo změna přiděleného sedadla? Na většinu podobných dotazů se vám nejspíš dostane oblignátní odpovědi yes sir, that is no problem.

Taková letadla létají na lince Reykjavík - Ilulissat.
Taková letadla létají na lince Reykjavík – Ilulissat.

 

Ilulissat

Cílová destinace našeho polárního putování. Tahle nevelká osada na březích Atlantického oceánu je domovem pro čtyři a půl tisíce lidí, vedle kterých žije jen těžko uvěřitelných šest tisíc psů. Psi jsou totiž pro Eskymáky něco jako pro nás auta. Kromě nich se dá v Grónsku cestovat už jenom vrtulníkem nebo lodí. A právě lodě zajišťují i převážnou část zásobování. Potraviny i ostatní suroviny se sem dovážejí hlavně z Dánska, i když z nedaleké Kanady i USA by cesta trvala nepoměrně kratší dobu. Díky dánským regulacím to však není možné a objem obchodu se severoamerickými státy je omezen na naprosté minimum. I to je jeden z důvodů, proč místní obyvatelé dlouhodobě usilují o samostatnost.

Moře kolem Ilulissatu je plné ledových ker různých tvarů a velikostí.
Moře kolem Ilulissatu je plné ledových ker různých tvarů a velikostí.

 

Grónská silniční síť je velmi řídká. Ta v Ilulissatu má všeho všudy deset kilometrů. Vede na letiště pár kilometrů za městem a tam končí. To ale překvapivě nemá skoro žádný vliv na množství automobilů. Parkují, podobně jako u nás, prakticky u každého domu. Využití mají i v dlouhé zimě, kdy oceán pokryje bezpečná vrstva ledu a neotřesitelné pozice lodí suplují právě moderní SUV. Nebo tomu tak alespoň bývalo. Jak nám sdělil jeden ze zdejších kapitánů, s pomalu se zvyšující teplotou vzduchu a zrychlujícím se tempem tání grónských ledovců totiž i tento zvyk bohužel ustupuje do pozadí.

Ledovcové masivy jsou často obrovské. Mohou mít i desítky metrů na výšku.
Ledovcové masivy jsou často obrovské. Mohou mít i desítky metrů na výšku.

 

Pes, přítel člověka

Dominantní prvky zdejší architektury se hledají dost obtížně. Může se zdát, že z dálky vypadají všechny domy skoro stejně. Jen různě barevné, jako vystřižené z pohádky. Až při bližším zkoumání naplno vynikne zručnost místních stavařů. Obydlí jsou situována převážně v zátoce nad oceánem a na periferiích se nacházejí většinou jenom psí boudy. Jejich koncentrace je však tak obrovská, že psí štěkání a občasné zavití jde slyšet prakticky po celý den.

Unavené psí odpoledne.
Unavené psí odpoledne.

 

"Kdy už budeme moct vyrazit na projížďku?"
„Kdy už budeme moct vyrazit na projížďku?“

 

Nehledě na geografickou polohu nad severním polárním kruhem se teplota během naší návštěvy pohybovala několik stupňů nad nulou. Zatímco my byli z nastálé situace mírně zklamaní, Eskymáci oprášili značkové tenisky předních světových výrobců a vyrazili do ulic. Teplého počasí využili i studenti zdejší školy, které jsme mlčky několik minut pozorovali při soupeření s baseballovou pálkou na pomalu se zelenajícím hřišti.

Teplota stoupá lehce nad nulu, čas na baseball!
Teplota stoupá lehce nad nulu, čas na baseball!

 

Velká města byste na celé rozloze Grónska hledali jen velmi obtížně. Výjimkou je Nuuk, Ilulissat a několik dalších, kde žije zhruba polovina všech obyvatel. Zbytek populace osídlil malé vesničky na pobřeží. Jednou z nich je i Rodebay. Žije zde všeho všudy pětatřicet obyvatel. Byť mají díky globalizaci k dispozici telefony, elektřinu i internet, jejich hlavním zdrojem obživy stále zůstává rybolov, lov tuleňů nebo pižmoňů. Úlovky jsou zpracovávány v nevzhledné bílé továrně, která absolutně nezapadá do zdejší zástavby. Kromě ní tu najdete už jenom pár domků, kostel a školu. A samozřejmě všudypřítomné psí boudy. Jenom rodina místního dánského učitele vlastní dvanáct chlupatých mazlíčků.

 Zamrzlá zátoka kolem osady Rodebay.
Zamrzlá zátoka kolem osady Rodebay.

 

Věrní hlídači.
Věrní hlídači.

 

Zkáza Titaniku

Naprostou většinu rozlohy Grónska tvoří pevninský ledovec, jehož stáří se odhaduje na zhruba 110 tisíc let. Úctyhodná je i jeho průměrná mocnost (neboli tloušťka), která se pohybuje okolo dvou až tří kilometrů. Hned po Antarktickém ledovci se jedná o největší souvislou vrstvu ledu na světě. Jen pro zajímavost, kdyby najednou celý grónský ledovec roztál, zvedla by se hladina světového oceánu přibližně o sedm metrů. Ledovec nacházející se v blízkosti inuitské osady Ilulissat nese název Jakobshavn Glacier. Jde o jeden z nejaktivnějších ledovců na světě vůbec. Za posledních deset let téměř zvojnásobil svoji rychlost a nyní za den urazí klidně i 40 metrů. Kdybychom rozpustili všechen led, který ledovec za rok vyprodukuje, pokryli bychom přibližně roční spotřebu vody pro celé Spojené státy americké.

Takhle možná vypadal osudný ledovec na počátku své pouti.
Takhle možná vypadal osudný ledovec na počátku své pouti.

 

Ledové kry, které se odlamují v nepravidelných intervalech, se následně vydávají na dlouhou cestu šedesátikilometrovým fjordem až k pobřeží. Samotnému procesu odlamování se říká telení. Zrovna nedávno jsem narazil na video nejmohutnějšího zdokumentovaného telení (trvalo 75 minut), jehož záznam byl pořízen právě v okolí Ilulissatu. Jen několik kilometrů od místa, kde jsme trpělivě vyhlíželi vzácnou ledovcovou aktivitu i my.

Pokud jsou odlomené ledovcové kry dostatečně velké (klidně i několik kilometrů), mohou doputovat až na otevřený oceán. Unášeny pouze mořskými proudy pak plují vstříc svému pomalému zániku, který však může v závislosti na jejich velikosti a okolních podmínkách trvat i několik let. Spekuluje se, že na podobnou pouť ze zdejšího zálivu se někdy na jaře roku 1910-1911 vydal také ledovec, který se o několik let později nesmazatelným písmem zapsal do dějin námořní dopravy.

Nad hladinu vykukuje jenom zlomek celkové velikosti ledovce.
Nad hladinu vykukuje jenom zlomek celkové velikosti ledovce.

 

Největší nebezpečí plovoucích ledovců spočívá v tom, že většina jejich objemu se nachází pod hladinou a nad vodu ční jejich pouhý zlomek. Dnes si s tímto problémem hravě poradí inteligentní radarové systémy, v dobách Titaniku se však námořníci museli spolehnout pouze na svůj zrak. Onu osudnou noc se navíc kolosální parník společnosti White Star Line plavil maximální rychlostí 22 uzlů a nedbal na varování o velkém množství ledových ker v oblasti. Měsíc skoro nesvítil a hlídkující námořníci spatřovali pouze odlesky vlastního plavidla. Když ledovec spatřili, bylo už příliš pozdě.

Ilulissat z dálky hraje všemi barvami.
Ilulissat z dálky hraje všemi barvami.

 

Dlouhé večery se dají v Grónsku trávit různě. Kdybych měl sestavit plán doporučení, určitě by začínal v typické inuitské hospůdce nad pečeným sobem. Jako další bod programu doporučuji plavbu lodí vstříc ledovcům s nekonečným západem slunce v zádech. A zlatý hřeb večera bez pochyby náleží polární záři. Já krásná, majestátní a jedinečná. Ale veřte mi, že ten úžasný pocit zadostiučinění naplno pochopíte až tehdy, kdy lovem nedostižného zeleného pruhu na obloze strávíte, pravděpodobně promrzlí na kost, několik večerů a společnost vám budou dělat pouze tiší svědci historie.

Západ slunce nad ledovcovou zátokou.
Západ slunce nad ledovcovou zátokou.

 

Aurora Borealis ladně se pohupující nad střechami domů.
Aurora Borealis ladně se pohupující nad střechami domů.

 

Zasloužená odměna.
Zasloužená odměna.

 

Autor článku, fotografií a videí Jakub Freiwald

Další zážitky z grónské cesty na blogu www.gronskovzime.blogspot.com.

Další podobné blogy a články z mých cest najdete na webu www.jakubfreiwald.cz.

envy-kilpi-oznaceni

Líbil se vám článek? Budu rád za sdílení.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *