WRC Rally Sweden 2013 na fotografiích Ondřeje Zemana
V letošním roce se pořádal již šedesátý ročník populární Švédské rally (Rally Sweden), který se jezdí zásadně na sněhu a ledu. Speciální hroty na pneumatikách závodních vozidel jsou tedy víc než nutností.

Tato rally se řadí díky podmínkám v jakých se jezdí mezi jednu z nejnáročnějších. Na bílém pozadí se velmi rychle ztrácejí orientační body a nízké zimní sluníčko také rozhodně nepatří mezi nejpříjemnější společníky.
Rally se jezdí v krásné kopcovité krajině, kde vládnou lesy a jezera. Jen je určitě škoda, že závodní jezdci a jejich navigátoři si tuto nádhernou krajinu asi moc v té rychlosti neprohlédnou. Asi bych jim to ani moc nedoporučoval.













Další fotografie, a ve větším rozlišení, Ondřeje Zemana ze Švédské rally 2013 a z dalších závodů můžete najít na adrese www.rallyphotos.cz.
Švédská rallye 2013 v číslech
Celková délka závodu 1.589,8 km z toho 22 rychlostních zkoušek v délce 340 km.
Konečné pořadí Švédské rally 2013
- Sebastien Ogier – VW Polo R WRC
- Sebastien Loeb – Citroen DS3 WRC
- Mads Ostberg – Ford Fiesta RS WRC
- Jari Matti Latvala – VW Polo R WRC
- Thierry Neuville – Ford Fiesta RS WRC
- Juho Hanninen – Ford Fiesta RS WRC
- Martin Prokop – Ford Fiesta RS WRC
- Henning Solberg – Ford Fiesta RS WRC
Oficiální webová prezentace Švédské rally, tedy Rally Sweden je www.rallysweden.com.
Z historie
První ročník byl pořádán v roce 1950 pod názvem Rally Půlnočního slunce v okolí města Värmland. Odpočátku byla soutěž pořádána z kraje února. Švédská rally 1967 změnila pořadatelské město na Karlstadt, zázemí soutěže a týmy ale fungují ve městě Hagfors. Švédská rally 1973 se stala součástí prvního ročníku Mistroství světa v rally 1973. Od té doby nebyly pořádány pouze dva ročníky. V roce 1974 nebyla soutěž pořádána kvůli ropné krizi a v roce 1990 kvůli nedostatku sněhu.
Charakteristikou tratí je Švédsko shodné s finskou rally, jediný rozdíl je v zimních podmínkách. Soutěž je náročná na navigaci, protože v zasněžené krajině jsou špatně vidět orientační body. Zpočátku zde vždy vítězili skandinávští jezdci. Teprve Švédská rally 2004 přinesla zlom, když ji vyhrál Sebastien Loeb. Nejúspěšnější jezdec zde je Stig Blomqvist, který zde vyhrál sedmkrát. Z toho dvakrát s vozy Audi Quattro a čytřikrát s vozy Saab 96. Pětkrát zde vyhrál Marcus Grönholm, třikrát s vozem Peugeot 206 WRC a dvakrát s vozem Ford Focus RS WRC.
Čerpáno z Wikipedie
[wpgmza id=“35″]