Sundsvallsbron, nová městská dominanta

Včera byl docela slunečný den, ale na druhou stranu fučel opravdu neuvěřitelně ledový vichr. Před týdnem skoro slezl úplně sníh a všude je jenom led. V kombinaci s ledovým vichrem to byl ideální čas na „super“ procházku…

Lidi, fakt tam fučelo jak svi*a... Venku byly plus 2 stupně, ale ten ledový a neuvšřitelně silný vichr nám nedovolil dojít skoro ani do poloviny mostu.
Lidi, fakt tam fučelo jak svi*a… Venku byly plus 2 stupně, ale ten ledový a neuvšřitelně silný vichr nám nedovolil dojít skoro ani do poloviny mostu.

 

Před více než dvěma týdny nám otevřeli po více než třech letech nový dalníční most přes sundsvallský záliv, který je součástí dálnice E4, vedoucí z Helsingborgu na samém jihu Švédska, až na sever na švédsko-finské hranice. Most se stal mj. také naší novou dominantou města. Sundsvall byl vždy nazýván městem mezi dvěma horami, Södra Berget a Norra Berget, tedy jížní a severní horou. Často byl tento motiv graficky využíván. Dnes už tomu tak není, protože hory doplnil nový dálniční most.

Most se taky zařadil mezi tři nejlepší místa, odkud si prohlédnout město. Pravda, z mostu to není s takovým nadhledem jako právě z oněch zmiňovaných hor (tedy spíše kopců). No porovnejte sami.

Pohled na město Sundsvall ze severní hory Norra Berget.
Pohled na město Sundsvall ze severní hory Norra Berget.

 

Pohled na město Sundsvall z jížní hory Södra Berget
Pohled na město Sundsvall z jížní hory Södra Berget

 

Hlavně se most, díky své třímetrové části, která je určená cyklistům a chodcům, stal místem pro rodinné procházky a taky ideálním místem pro běžce. To jsem se asi nezmínil, ale rozhodně v Sundsvallu, potkávám mraky lidí běhat. Opravdu za každého počasí a denní doby.

Každopádně mě most hodně, a to doslova hoooooodně, překvapil. Plot na straně kde je chodník je vysoký tak metr a půl. Žádné jiné zábrany. Pěší část od jízdních pruhů od aut dělí jen jednouché, byť vyvýšené svodidlo. Dostat se tedy do autu do cesty je otazka vteřinky. No uvidíme jak dlouho to tak vydrží. Kdy se nějaké sebevrah najde. Pro mě to je velmi sympatické. Žádné zbytečné zábrany a zátarasy.

Pohled na sever od mostu, kde se dálnice protínající dvě sídliště zařezala do skály hluboko pod úroveň terénu. My bydlíme napravo od dálnice asi 200 metrů vzdušnou čarou a já neslyším ani jedno auto!
Pohled na sever od mostu, kde se dálnice protínající dvě sídliště zařezala do skály hluboko pod úroveň terénu. My bydlíme napravo od dálnice asi 200 metrů vzdušnou čarou a já neslyším ani jedno auto!

 

Pohled na opačnou tedy jížní stranu směr Stockholm. Pěší se dostanou na dálniční most po extra lávce, která je i součástí cyklostesky.
Pohled na opačnou tedy jížní stranu směr Stockholm. Pěší se dostanou na dálniční most po extra lávce, která je i součástí cyklostesky.

 

Okrajový plot a svodidlo oddělující peší od jízdního pruhu mě fakt docela překvapil. Vlastně už samotný fakt pěšího a cyklo pruhu na dálničním mostě.
Okrajový plot a svodidlo oddělující peší od jízdního pruhu mě fakt docela překvapil. Vlastně už samotný fakt pěšího a cyklo pruhu na dálničním mostě.

 

Pohled z mostu směrem do centra města. Zdejší záliv každou zimu poctivě zamrzá a zapadá sněhem.
Pohled z mostu směrem do centra města. Zdejší záliv každou zimu poctivě zamrzá a zapadá sněhem.

 

Södra berget, tedy jížní hora, kde je obrovský hotel a sjezdovka. Celý kopec je také protkám množstvím bežeckých cest. Z vrcholku je opravdu úžasný výhled na město a na přilehlý ostrov Alnö.
Södra berget, tedy jížní hora, kde je obrovský hotel a sjezdovka. Celý kopec je také protkám množstvím bežeckých cest. Z vrcholku je opravdu úžasný výhled na město a na přilehlý ostrov Alnö.

 

Procházka bylo bohužel docela krátká. Opravdu fučelo strašně a čím více a více jsme se blížili středu, tím vichr sílil a sílil. Mimo jiné podotýkám, že to bylo pár minut po západu slunce, což bylo lehce před půl druhou odpoledne… To abych vysvětlil proč jsou tak tmavé 🙂

Sundsvallsbron v datech

Někoho z vás můžou zajímat i technické údaje mostu či další zajímavosti, a tak pár technických informací přidávám. Doplněno to je oficiálními fotografiemi ze stránek Trafikverket, kde můžete najít mraky dalších informací a to včetně fotografií z výstavby či videa z výstavby.

  • Délka mostu 2.109 m
  • Šířka 21,5-35 m
  • Výška 33 m
  • Pilíře 12 kusů
  • Architekt Henrik Rundquist z dánsko-švédské architektonické kanceláře KRAM-gruppen
Nová, chybějící část dálnice E4, která je dnes již v provozu a navazuje na již dávno dostavěné úseky. (zdroj Trafikverket)
Nová, chybějící část dálnice E4, která je dnes již v provozu a navazuje na již dávno dostavěné úseky. (zdroj Trafikverket)

 

Vizualizace "budoucí" podoby mostu přes sundsvallský záliv. (zdroj Trafikverket)
Vizualizace „budoucí“ podoby mostu přes sundsvallský záliv. (zdroj Trafikverket)

 

Vizualizace začlenění dálnice mezi dvě sídliště. Na jaře roku 2015 bude podél dálnice, kruhových objezdů a mostů vysazeno několik stovek bříz, které už pár let chystají v lesní školce. (zdroj Trafikverket)
Vizualizace začlenění dálnice mezi dvě sídliště. Na jaře roku 2015 bude podél dálnice, kruhových objezdů a mostů vysazeno několik stovek bříz, které už pár let chystají v lesní školce. (zdroj Trafikverket)

 

Vizualizace mostních pilířů (zdroj Trafikverket)
Vizualizace mostních pilířů (zdroj Trafikverket)

 

Něco málo z výstavby. Pohled na jížní část. (foto Torbjörn Bergqvist, zdroj Trafikverket)
Něco málo z výstavby. Pohled na jížní část. (foto Torbjörn Bergqvist, zdroj Trafikverket)

 

Práce na mostě se nezastavily ani v zimě (foto Torbjörn Bergqvist, zdroj Trafikverket)
Práce na mostě se nezastavily ani v zimě (foto Torbjörn Bergqvist, zdroj Trafikverket)

 

Jaro, léto, podzim nebo zima? Nene, žádné pauzy dámy a pánové, jedeme dále bez ohledu na počasí nebo čas. (foto Torbjörn Bergqvist, zdroj Trafikverket)
Jaro, léto, podzim nebo zima? Nene, žádné pauzy dámy a pánové, jedeme dále bez ohledu na počasí nebo čas. (foto Torbjörn Bergqvist, zdroj Trafikverket)

 

Poslední díl bude brzy na místě. (foto Torbjörn Bergqvist, zdroj Trafikverket)
Poslední díl bude brzy na místě. (foto Torbjörn Bergqvist, zdroj Trafikverket)

 

Počasí je opravdu skandinávské, ikdyž poslední léto byly skoro celý červenec čtyřicítky... (foto Torbjörn Bergqvist, zdroj Trafikverket)
Počasí je opravdu skandinávské, ikdyž poslední léto byly skoro celý červenec čtyřicítky… (foto Torbjörn Bergqvist, zdroj Trafikverket)

 

Východy slunce nad mořem v botnickém zálivu jsou pastvou pro oči. Tenhle pohled s mostem v popředí se stane určitě častým motivem fotografů. (foto Torbjörn Bergqvist, zdroj Trafikverket)
Východy slunce nad mořem v botnickém zálivu jsou pastvou pro oči. Tenhle pohled s mostem v popředí se stane určitě častým motivem fotografů. (foto Torbjörn Bergqvist, zdroj Trafikverket)

 

...a takto vypadal most doslova pár měsíců před svým otevřením. Nová dominanta města Sundsvall. (foto Torbjörn Bergqvist, zdroj Trafikverket)
…a takto vypadal most doslova pár měsíců před svým otevřením. Nová dominanta města Sundsvall. (foto Torbjörn Bergqvist, zdroj Trafikverket)

 

Teď si uvědomuji, že jsem zapomněl napsat skoro nejdůležitější informaci, tedy že Sundsvallsbron je nejdelším dálničním mostem ve Švédsku.

Most se vyráběl v Německu, odkud se převážel po dílech do polského Szczecina, kde se kompletoval do jednotlivých sekcí (jedna sekce je vždy mezi dvěmi pilíři) a mířil po moři přímo do sundsvallského zálivu, kde se následně zvedal a ukotvoval přímo na pilíře, viz fota výše.

Související články

Líbil se vám článek? Budu rád za sdílení.

1 komentář: „Sundsvallsbron, nová městská dominanta

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *