Recenze: Roslund a Hellström – Tři vteřiny

Tři vteřiny, v originále Tre sekunder, je švédský akční thriller, který může směle konkurovat i těm nejlepším americkým románům či filmům tohoto žánru. Celá kniha působí neuvěřitelně realisticky a vy hlavním hrdinům věříte každé slovo a emoci. V tomto příběhu vás čeká řada překvapení a vy nevíte, kdo je padouch a kdo klaďas.

Roslund a Hellström: Tři sekundy
Roslund a Hellström: Tři sekundy

V tomto příběhu si na své přijdou i milovníci krimi románů založených na skutečných policejních postupech. Tato krimi linie je tady zastoupená komisařem Ewertem Grensem, poměrně originální personou, která nemá ve světě detektivek obdoby. My se s komisařem setkáváme ve chvíli, kdy truchlí po své ženě, která byla policistkou a zemřela kvůli své práci. Ale nelekejte se, Grens není žádný ufňukanec ani chudinka, který by si pomáhal alkoholem nebo drogami. Grens spíš připomíná buldoka, který se zakousne do případu a nepustí, dokud jej nevyřeší. Jde mu o pravdu a razí teorii, že zločinci musí skončit za mřížemi. Svým kolegům a podřízeným možná pije krev, ale čtenáři si jej zamilují pro jeho svérázné metody. Grens je v podstatě anti-policista, který si nedělá sebemenší iluze o své práci. Pokud by vám vadily pasáže o mrtvé manželce, pak vězte, že nejsou samoúčelné, ale souvisí s případem.

Druhým hlavním hrdinou je Piet Hoffman vystupující pod přezdívkou Paula. Piet alias Paula je hodně rozporuplná postava. Jde o bývalého zločince, který se dal do služeb policie. Jako tajný agent má za úkol proniknout do zločineckých organizací a zlikvidovat je. Paula není, jak velmi brzy zjistíte, žádný superhrdina, který vraždí bez mrknutí oka. V civilním životě má ženu a dva malé chlapce, a jestli něco nesnáší, pak je to násilí. Pokud máte rádi psychologické romány, pak postava Paula vás plně uspokojí. Autorská dvojice vám umožnila sledovat myšlenky obou hlavních postav a je úžasné sledovat, co prožívá a co cítí právě Paula. Hodně dobré jsou i kratičké vnitřní monology plné otázek. Díky nim máte pocit, že s vámi postavy komunikují a vy jste součástí příběhu.

Švédský originál: Tre sekunder
Švédský originál: Tre sekunder

Celý příběh působí reálně, a to i navzdory tomu, že jsem si neustále kladla otázku, zda některé epizody týkající se policistů nejsou spíše parodií na krimi romány, v nichž jsou policisté líčeni jako hrdinové bez bázně a hany. Pokud milujete seriály, v nichž mají vyšetřovatelé k dispozici nejnovější technické vymoženosti a všichni je ovládají, pak vám komisař Grens připraví studenou sprchu. Pokud tyto seriály berete s nadsázkou, pobavíte se a zasmějete.

Ačkoliv je celý příběh o Grensovi a Paulovi, oni dva se ani jednou nesetkají. Paula se má infiltrovat do polské mafie, která dováží do Švédska amfetamin. Na prvních stránkách dojde k vraždě, které je Paula svědkem. Komisař Grens vede vyšetřování, jehož cílem je vypátrat vraha. Jeho nadřízení mu však hází klacky pod nohy, protože Paula potřebují pro své záměry a nemůžou si dovolit, aby někdo odhalil jeho identitu. Děj je plný zvratů a je nemožné odhadnout, jak se bude vyvíjet. Tady rozhodně nejsou žádná klišé a rádoby objevné informace, které zná každý čtenář detektivek. Naopak. „Tři vteřiny“ by mohly s nadsázkou řečeno fungovat jako příručka pro policisty i zločince.

Děj se odehrává na policii a ve vězení, kam se Paulovi podaří proniknout díky rafinovanému plánu. Autoři používají úsporný úderný styl, který připomíná reportáž. Neplýtvají slovy a sdělí vám jen to nejdůležitější. Tři vteřiny jsou jejich třetím detektivním románem. V Knižním klubu vyšly předchozí Box 21Odplata. Všechny tři romány byly oceněné a přeložené do mnoha jazyků, ale to vlastně není nijak překvapivé.

Autor Veronika Černucká, Severské detektivky