Recenze: Mons Kallentoft – Vodní andělé

U autorů severských detektivek můžeme dost často narazit na hlavní hrdiny, kteří se potýkají s nějakým druhem závislosti, či trpí neustávajícími depresemi, pocity méněcennosti a řeší neřešitelné problémy v osobním životě. Mezi tyto hrdiny se bezesporu řadí i abstinující alkoholička Malin Fors, která se na pulty českých knihkupců vrací s šestým případem. Roční období evidentně došla, a tak nejnovější kniha vychází pod názvem Vodní andělé (v originále Vattenänglar).

Mons Kallentoft Vodní andělé
Mons Kallentoft Vodní andělé

Mons Kallentoft patří k dlouhému zástupu severských autorů, kterými nás zásobují naše nakladatelství, v tomto případě se jedná o brněnského HOSTa. Přesto si již u nás dokázal získat řadu příznivců a jeho kriminální série s inspektorkou Malin Fors je u nás vcelku oblíbená. O tom svědčí i fakt, že právě vyšel již šestý díl z této série a první díl se dočkal druhého vydání v brožované vazbě. Kallentoft pracoval dlouhá léta v reklamě a jako novinář. Na spisovatelskou dráhu se vydal v roce 2000 románem Pesetas, za který získal prestižní cenu Katapultpriset za nejlepší švédskou prvotinu. Přesto je znám hlavně díky krimisérii s Malin Fors, která v současné době čítá osm dílů.

I v pořadí již šestý díl série zavádí čtenáře do švédského Linköpingu. Inspektorka Malin Fors toho má za sebou již opravdu hodně. Předchozí případy jí přinesly výsostné postavení u sboru, přesto má tato hvězda ke spokojenosti hodně daleko. Hlavně její osobní život není rozhodně žádný med. Poslední dobou vztah s jejím přítelem pokulhává a o její dceři ani nemluvě. Navíc je jasné, že ani nadcházející případ rodinné pohodě moc nepřidá.

Jednoho zářijového dne je v bohaté linköpinské čtvrti objeven mrtvý manželský pár. Dvojice je objevena náhodou ve svém domě, jak se ve vířivce koupe ve vlastní krvi. Brzy vychází najevo, že manželé měli dceru, jenže kam pětiletá Ella zmizela? Leží její tělo poblíž, nebo ji někdo unesl? Před Malin a jejím týmem stojí nelehký úkol, vypátrat vraha a najít malé děvčátko dříve, než se jí něco stane. Bohužel informací je až zoufale málo a Malin se bude muset vypořádat i s osobními happy wheels problémy.

Kallentoft se narozdíl od většiny severských autorů vyznačuje velmi osobitým stylem, který se především v intermezzech vyznačuje značnou lyrikou. Autor tak ke čtenářům opět promlouvá i ústy obětí, čímž dodává celé knize nádech tajemna. Na to jsou ovšem ostřílení čtenáři u Kallentofta zvyklí a změna nepřichází ani v této knize.

Opět se tak můžeme těšit na výraznou dějovou linii, v níž Malin Forsová řeší svůj osobní život. Tato linie je vůbec v celé sérii hodně význačná a samotná vyšetřování tak odsouvá na druhou kolej, i když i ta je zde nezastupitelná. Přesto právě v této knize dostávají trápení hlavní hrdinky další rozměr a nutno podotknout, že autor ji rozhodně nešetří. Znovu tak na povrch vyplouvá její největší strašák, a tím je závislost na alkoholu. Dokáže se mu ubránit, anebo jí nastalé události uvrhnou zpět do náručí tohoto zhoubného potěšení?

Většině čtenářů bude asi jasné, že po šesti knihách je autor nedokáže ničím výrazně překvapit, přesto se i nadále snažil celou sérii posouvat dál. Ať už novými postavami, se kterými se budou čtenáři setkávat, nebo i novými případy, aby se vyšetřování moc často neopakovalo. Kallentoft zkrátka psát umí a kdo jeho sérii přišel na chuť, jistě mi dá za pravdu. Navíc i kvalitativně se můžou Vodní andělé rovnat s předchozími díly této povedené série, a tak i šestý díl stojí rozhodně za přečtení. Fanoušci by navíc měli zbystřit, protože nakladatelství Host má v plánu na podzim letošního roku vydat zbrusu novou sérii z pera tohoto autora.

Autor recenze Petr Čapek, schefikuvblog.eu, zdroj Severské detektivky

Knihu můžete zakoupit u nakladateltví HOST.

Recenze kritiků a novinářů ve švédském tisku

Je skoro nemožné přestat tuto knihu číst — Kallentoft stále patří k vypravěčsky nejzdatnějším švédským spisovatelům.

Anders Wennberg, Gefle Dagblad

Kallentoft je stylisticky obratný, jeho postavy jsou silné osobnosti a zápletky drží od začátku do konce pohromadě.

Marita Johansen, Nerikes Allehanda

Linköping je výchozím bodem všech knih o Malin Forsové, v románu Vodní andělé však hraje ještě výraznější roli. Město, které je pevně spjato s firmou Saab a jejími stíhačkami, je nevyhnutelně spojeno také s místy daleko za hranicemi Švédska. Jedním z témat, jimiž se Kallentoft v knize Vodní andělé zabývá, jsou nepředvídatelné důsledky našich individuálních činů v době globalizace. Jak se můžeme chovat morálně, když naše chování ovlivňuje životy v zemích po celém světě a není možné zjistit jeho dopad? Jako by celý svět byl z vody — a my nedokážeme vystopovat cesty jednotlivých vln.

Elise Karlsson, Svenska Dagbladet

Přehled celé série o Malin Fors

• 2007 – Midvinterblod | Zimní oběť
  • 2008 – Sommardöden | Letní smrt
  • 2009 – Höstoffer | Podzimní vražda
  • 2010 – Vårlik | Jarní mrtví
  • 2011 – Den femte årstiden | Páté roční období
  • 2012 – Vattenänglar | Vodní andělé
  • 2013 – Vindsjälar
  • 2014 – Jordstorm

mons-kallentoft

Mons Kallentoft

Mons Erik Ingemar Kallentoft se narodil jako Karlsson dne 15. dubna 1968 , ve farnosti Vreta v kraji Östergötland. Je švédský žurnalista a spisovatel. Vyrůstal v městečku Ljugsbro u Linköpingu. V současné době žije ve Stockholmu.

Jeho největší slávu mi přinesla kriminální série z okolí města Linköping s hlavní hrdinkou inspektorkou Malin Fors.