Recenze: Dan T. Sehlberg – Sinón

Sinón je strhující thriller plný vražd, intrik a lží. Hrdinové románu se snaží přežít ve světě, který stojí na pokraji katastrofy. Lidstvo je ohrožené zákeřným virem a existuje pouze jediná možnost, jak získat vakcínu. Aktéry příběhu jsou vědci, agenti tajných služeb, teroristé i obyčejní lidé, kteří se stávají pěšáky ve vysoké politice.

86-sinon-obalka

Sinón je volným pokračováním románu Mona, ve kterém hlavní hrdina Eric Söderqvist objeví počítačový virus, který je přenosný na člověka. Aby zachránil svoji manželku Hannu, spolupracuje se svéráznou agentkou Mosadu Ráchel Papovou. Eric a Ráchel jsou hlavními postavami i pokračování, které letos vydalo nakladatelství Kniha Zlín. Pokud jste Monu nečetli, není to vůbec na závadu. Všechny postavy se psychologicky vyvíjí a vy se postupně dozvídáte, jaké mezi sebou měly vztahy v minulosti (respektive v Moně).

Dan T. Selberg (foto Kate Gabor)
Dan T. Selberg (foto Kate Gabor)

Švéd Dan T. Sehlberg (1969) podniká v oblasti výpočetní techniky a tento diptych je jeho prvním literárním počinem. Ve světě počítačů se cítí jako ryba ve vodě a i díky tomu vám dokáže velice čtivým způsobem zprostředkovat informace, které by mohly být pro laiky nesrozumitelné. Počítačový virus Mona v Sinónu zmutoval a stal se ještě nebezpečnějším. Několik lidí se nakazí a povolaní se obávají epidemie. Postižení umírají během několika hodin a jediná možnost jak vyrobit vakcínu, je použít krev Hanny, která má v sobě protilátky.

Příběh se odehrává převážně ve Švédsku, kde se nachází i soukromá laboratoř, která má vakcínu vyrobit. Nikdo neví, odkud se virus vzal, a dost otazníků je i kolem laboratoře. Nikdo nezná jejího vlastníka a čtenář dlouho neví, jaká je motivace jejích majitelů. Ve hře jsou farmaceutické firmy, teroristé a tajné služby. Problém je, že téměř každý něco skrývá, a vy nevíte, kdo stojí na čí straně a o co mu jde. Kniha je natřískaná akčními scénami a tempo vyprávění je přímo vražedné. Z klaďasů se stávají padouchové a vy se budete ptát sami sebe, co byste na jejich místě udělali vy.

Asi nejvíc vás bude šokovat chování Ráchel, která se v průběhu děje obrátí proti svému zaměstnavateli. I díky této agentce není „Sinón“ siláckým příběhem pouze pro chlapy. Na své si přijdou i ženy a i ti, kteří mají rádi delikátní zápletky plné intrik. Sinón má velký potenciál ke zfilmování. Zemře tu spousta lidí, korporace odhalí své podlé triky a nechybí tady ani emoce a láska. Styl je prostý, drsný a autor si nelibuje v salónních řečičkách. Všechno se říká na rovinu a bez příkras. Nejsou tu sáhodlouhé popisy ani hluchá místa s vycpávkami. Kapitoly jsou krátké, úderné a hutné, jakoby autor razil heslo: stručně a jasně.

Sinón vás vtáhne do děje už v první kapitole a nedovolí vám polevit v ostražitosti. Než se pustíte do čtení, zahoďte předsudky a zapomeňte na to, co je pro vás a pro vaše bližní morální. Tenhle příběh vás přesvědčí o tom, že i ten nejmorálnější a nejzásadovější člověk se může zachovat jako bezcitná hyena. A výjimkou byste nebyli ani vy.

Autor recenze Veronika Černucká, zdroj Severské detektivky