Recenze: Carl-Johan Vallgren – Chlapec ve stínu

Chlapec ve stínu (v originále Skuggpojken) je zdařilý thriller s prvky klasické detektivky – hádanky. Hlavní hrdina je proti své vůli vtažen do pátrání po bývalém parťákovi a jeho život se záhy promění v noční můru. Tato kniha je o tom nejhorším, co se vám může stát. Proto říkám rovnou, že to není nic pro slabé povahy.

Carl-Johan Vallgren, foto Caroline AnderssonCarl-Johan Vallgren (1960) je švédský autor a rockový zpěvák, který vydal již jedenáct knih. V Chlapci ve stínu se představuje výstřední Danny Katz, který se stal autorovou nejznámější postavou. Danny je zvláštní nátura, která nemá nic společného s detektivními pátrači, o kterých jste dosud četli. On se vymyká vlastně už tím, že není žádný detektiv. Danny je typický ztroskotanec s duší plnou šrámů. Narodil se v rodině židovského učitele a po smrti rodičů se ocitl v dětském domově. Tady se setkal s drogami a postupně se stal závislým. Jako mladistvý byl obviněný z brutálního zločinu a je vlastně zázrak, že se mu podařilo vystudovat a stát se tlumočníkem a expertem na výpočetní techniku.

Dětství a dospívání jej poznamenalo tak, že jej odborníci hodnotí jako nepřizpůsobivého a labilního psychopata. Danny neumí vycházet s lidmi, není prototypem vzorného pracovníka a ženy udělají nejlépe, když se mu vyhnou. Podobně je na tom i s přátelstvím. Proto je velmi překvapen, když ho požádá o pomoc manželka jeho bývalého kolegy z armády. Atraktivní Angela je ochotná zaplatit mu, cokoliv si řekne, za to, když se mu podaří vypátrat jejího muže. Ten se jednoho dne vypařil a nikdo neví, co se s ním stalo. Policie se jeho zmizením zabývala, ale jen velice povrchně.

severskedetektivky-recenze-carl-johan-vallgren-chlapec-ve-stinu

Dannyho jeho klientka vzrušuje a také potřebuje peníze, proto nabídku přijme. V ten okamžik začne jeho noční můra. Danny totiž zjistí, že se ho případ zmizelého kamaráda týká víc, než je mu milé. Netrvá dlouho a dojde k první vraždě. Těch vražd vás čeká několik a vy se připravte na to, že je „Chlapec ve stínu“ pěkně krvavé čtení. Danny brzy zjistí, že minulost má dlouhé stíny a že téměř nic není tak, jak se zdá. Z pátrače se stává štvanec, kterému neznámý protivník (či protivníci?) usilují o život. Zápletka je komplikovaná, inteligentní a důkladně promyšlená. Čtenář má jakous takous šanci, že najde vraha, a v tomto ohledu je na tom podstatně lépe než Danny. Ten vůbec netuší, která bije, a důvěřivě se vrhá do akcí, které můžou skončit hodně špatně.

Danny je konfrontován se svojí minulostí a na scéně se objevují jeho bývalí kamarádi, kolegové nebo nadřízený z armády. Nechybí ani ženský element a díky tomu není „Chlapec ve stínu“ pouze chlapské čtení založené na násilnostech a akci. Kniha je dobře napsaná a vy budete vtaženi do děje už po prvních stránkách. Některé momenty jsou dojemné, občas se zasmějete, ale převažuje velmi sugestivní strach a beznaděj.

Pokud bych měla příběh k něčemu přirovnat, pak vám nejspíš připomene Larssonovu detektivku „Muži, kteří nenávidí ženy.“ Anebo temné thrillery Cornella Woolricha. Novinku vydalo brněnské nakladatelství Moba.

Autor recenze Veronika Černucká, zdroj Severské detektivky