Recenze: Alexander Söderberg – Druhý syn

Druhý syn (v originále Den andre sonen) je strhující thriller z prostředí organizovaného zločinu. Děj románu se odehrává v několika zemích a vy můžete sledovat osudy lidí, kteří se snaží o jediné – přežít. Mottem knihy je touha po odplatě a pomsta. Příběh vás vtáhne hned na prvních stránkách a asi byste měli vědět, že vám na něm hrozí závislost.

recenze-alexander-soderberg-druhy-syn

Což o to. To, že knihu přečtete jedním dechem, není rozhodně na závadu. Problémem může být ale to, že Druhý syn je druhým dílem trilogie. V nakladatelství Host již vyšel Andaluský přítel (v originále Den andalusiske vännen) (2013), ale na třetí díl si budou muset čeští čtenáři ještě počkat. Druhého syna můžete číst samostatně a rozhodně nebudete ochuzeni o potřebné informace, ale i tak si myslím, že si (stejně jako já) začnete shánět předchozí část.

Alexander Söderberg (foto Malin Lauterbach, zdroj bloggar.expressen.se)

Čím to je? Söderberg je mistr řemesla a píše tak, že ve vás vyvolává touhu pokračovat ve čtení. Má schopnost psát barvitě a neuvěřitelně lidsky, proto byste ho hltali i v případě, kdyby si vybral o poznání nudnější žánr. Umím si představit, že bych si s chutí přečetla i nějaký jeho experimentální román bez pevného děje. Druhý syn má silný příběh, promyšlené zápletky a spoustu akce. Autor píše o morálce, o spravedlnosti a o zákonech, ale to vše je hojně pokropené krví mafiánů, policistů i civilistů. Navíc všechna etika je tu jaksi mimochodem. Vy zhltnete příběh, ale otázky na téma mravnosti vám uvíznou v hlavě.

Ačkoliv se v anotaci píše o jedné hlavní hrdince, významných postav je tady několik a všechny dostaly víceméně stejný prostor. Žádná z postav není hotová ani černo-bílá. Všichni se tady vyvíjejí a někteří dost překvapivě. V této knize není nic nemožné a vy budete překvapení tím, co kdo udělal a proč. Nenajdete tady jen kladné nebo záporné hrdiny, všichni v sobě mají od každého kousek a je jen na vás, komu dáte své sympatie a komu budete fandit. A raději se smiřte s tím, že ne všechny postavy se dožijí konce příběhu. V tomto ohledu je autor poněkud nemilosrdný a vám se bude chtít občas vykřiknout: To snad ne!

Hlavní ženskou hrdinkou je Sophie, která se stará o svého invalidního syna Alberta. Sophii kdysi miloval mafiánský boss Héctor Guzmán, který je na počátku tohoto příběhu v kómatu. Sophie je povoláním zdravotní sestra, proto se jí nelíbí představa, že by se měla zapojit do kšeftů Héctorovy organizace. Přesto to udělá a ocitne se ve světě intrik a podrazů. Její blízcí ji zradí a ona neví, komu může věřit. Všechny její jistoty se zhroutí a na vině nejsou jen její nepřátelé. Ublížit mohou i ti nejbližší a někdy se to prostě semele tak, že kvůli nedorozumění umírají lidé.

V knize je několik mafiánských organizací, které se vzájemně nenávidí. A aby toho nebylo málo, setkáte se s hrstkou policistů, z nichž někteří se chovají ještě hůř než mafie. Jeden policista zavraždil své kolegy a v knize se z něj stává masový vrah. Jeho počínání je odsouzeníhodné, ale vás překvapí, že motiv jeho prvních vražd je do jisté míry pochopitelný a omluvitelný. A tak je to tady se vším. Všechno má svůj rub a líc a je pouze na čtenáři, aby se rozhodl, co je pro něj „dobro“ a co „zlo“. Ani jedna z postav vás nebude přesvědčovat o své pravdě a nebude to dělat ani autor.

Připravte se tedy na to, že se spolu s postavami ocitnete v absurdním světě plném zla a nikdo vám nedá návod, jak se v něm pohybovat a jak mu porozumět. Druhý syn je skvělá kniha, která svým thrillerovým kolegům nasadila laťku hodně vysoko.

Autor recenze Veronika Černucká, zdroj Severské detektivky