Volvo – Automobilový průmysl – osobní automobil

Tak myslím, že psát o značce Volvo je skoro zbytečné a asi snad nebude doufám nikdo mezi vámi, kdo by nevěděl, že tato značka je původem Švédská. Posledních pár let byla v částečném držení Němců, ale dnes už patří Číně… Zkusme se tedy podívat nyní konkrétněji na jednu značku, a to Volvo Cars, pod kterou spadá výroba osobních vozidel.

První osobní automobil značky Volvo s označením ÖV4 (zdroj www.volvocars.com)

 

Volvo je latinský výraz pro „otáčím se“. Značka Volvo byla původně zaregistrována v květnu 1911 jako samostatná společnost uvnitř SKF (výrobce kuličkových ložisek Svensk Kullager Fabriken AB) a jako registrovaná obchodní známka se záměrem použít ji pro speciální série kuličkových ložisek, ale tento nápad se používal jen velmi krátce a SKF se rozhodlo používat „SKF“ jako obchodní značku pro všechna svá ložiska. Společnost Volvo nevyvíjela žádnou aktivitu až do 10. srpna 1926, kdy prodejní manažer SKF Assar Gabrielsson a inženýr Gustav Larson (po roce příprav zahrnujících výrobu 10 prototypů), zřídili automobilku Volvo AB uvnitř SKF. Na Stockholmskou burzu bylo Volvo uvedeno v roce 1935, když se SKF rozhodlo prodat svůj podíl v této společnosti. První série automobilů Volvo ÖV4 (tomuto automobilu se říkalo také Jakob) opustila továrnu 14. dubna 1927 a toto datum se stalo oficiálním datem založení společnosti Volvo. Ochranná známka je dnes půl na půl vlastněna skupinou Volvo a skupinou Ford, která ji získala v roce 1999 odkoupením divize osobních automobilů.

Logo společnosti Volvo, které určtitě všichni znáte a netřeba jej představovat.

 

V roce 1929 byl představen šestiválcový model PV651, který byl delší a širší než Jakob. Jeho úspěch pomohl společnosti ke koupi dodavatele motorů a koupila svou první továrnu. Na konci roku 1931 byly poprvé přiznány dividenty akcionářům.

První výrobní milník 10.000 automobilů Volvo, byl dosažen v květnu 1932. V té době žádali prodejci vozů Volvo společnost, aby vyvinula levnější automobil pro běžné lidi. Tím se stal model PV 51 z roku 1936, podobně jako trochu dražší model PV36, který byl menší a méně vybavený.

V době druhé světové války byla výroba automobilů Volvo značně omezena, ale na podzim roku 1944 společnost představila jedno ze svých nejvýznamnějších aut – model PV444. První „opravdový“ malý vůz. Jeho stylový design kombinovaný s americkou atmosférou evropského rozměru, to byl okamžitý úspěch. Model PV444 a PV544 dominova výrobě až do poloviny roku 1960.

Model Volvo PV444 z roku 1944 (foto Sven Storbeck, zdroj Wikipedie)

 

Model Volvo PV544 (foto Klever, zdroj Wikipedie)

 

Další populární model byl představen v roce 1956, a to model Volvo 120, kterému se říká Amazon. Následovaly modely 121, 122, 123…

Model Volvo 120 Amazon (zdroj internet)

 

Model Volvo 122 (foto IFCAR, zdroj Wikipedie)

 

Bezpečnostní prvky a nárazová ochrana byly klíčovým faktorem v tomto designu vozů, a to bylo posíleno ještě v roce 1959, kdy byly vozy Amazon a PV544 vybavena tříbodovými bezpečnostními pásy. Bylo to poprvé na světě a Volvo začalo propagovat vynálezce v oblasti bezpečnostního inženýrství, Nilse Bohlina.

První sportovním autem byl model Volvo P1800, který byl odhalený v roce 1960. Byl považován za vynikající cestovní automobil, jeho sláva se uplatnila v  seriálu s Rogerem Moorem za volantem „The Sain“.

Model Volvo P1800 z roku 1968 (zdroj Wikipedie)

 

V roce 1964 Volvo otevřelo nový výrobní závod v Torslanda, který byl schopen produkovat až 200.000 aut ročně. V roce 1966 bylo představeno Volvo 140.

Model Volvo 145 (foto Stahlkocher, zdroj Wikipedie)

 

Inovace v oblasti bezpečnosti a péče o lidské zdraví se staly brzy vzorem vozů Volvo a ve vozech se začly objevovat deformační zóny, zadní integrované dětské sedačky, boční ochrana proti nárazu a třícestný katalyzátor s lambda sondou, který byl zaváděn na všechny značky vozů Volvo.

Volvo 240 nahradilo řadu 140 s ještě vyšší úrovní bezpečnosti a kvality a bylo spojeno s menšími modely Volvo 340 z Holandska. Do konce roku 1970 se prodalo již více než 4 milony kusů vozů Volvo.

Volvo řady 700 z roku 1982 se zařadilo mezi vysoce kvalitní světová vozidla. V dalším desetiletí byla nahrazena řada 340 řadou 400, která se vyráběla v holandském závodě.

Model Volvo 740 GLT Kombi (foto Rudolf Stricker, zdroj Wikipedie)

 

Zcela nový a odlišný život pro Volvo se stal v roce 1991, kdy na trh bylo uvedeno Volvo 850. Toto Volvo bylo první s pohonem předních kol s pětiválcovým motorem. Jeho vysoká úroveň bezpečnosti v kombinaci s reálným potěšení z jízdy vyhrálo autu mnoho nezávislých ocenění.

Model Volvo 850 (zdroj www.volvoinsight.com)

 

Do této doby používalo Volvo motory Renault. V roce 1993 začalo Volvo používat vlastní motory. To znamenalo zásadní obrat v plánech společnosti a vydláždilo to cestu pro nové Volvo, dynamické, více elegantní a zaoblené. Z toho vznikla konstrukce Volva S40 a V40.

Od roku 1927 do 31. prosince 2010 vyrobilo Volvo 16,636.626 osobních vozidel.

Volvo je dneska značka pro osobní vozidla s největší bezpečností, ochranou zdraví, technickým vybavením, perfektním designem a sportovním duchem. Prostě perfektní vozidlo pro rodinu, práci, zábavu…

Tohle je několik aktuálně vyráběných typů v současnosti.

Volvo C30 (zdroj Volvo Cars)

 

Volvo V70 (zdroj Volvo Cars)

 

Volvo S80 (zdroj Volvo Cars)

 

Volvo XC70 (zdroj Volvo Cars)

 

Volvo XC90 (zdroj Volvo Cars)

 

Poté, co Ford Motor Company prodal Aston Martin, Jaguar a Land Rover, bylo Volvo jedinou součástí bývalé skupiny Premier Automotive Group, která zůstala v držení amerického koncernu. Dopad automobilové krize a špatný obchodní stav mateřské společnosti Ford Motor přinutil americkou společnost prodat i tuto značku. Ford koupil Volvo Car v roce 1999 za 6,5 miliardy dolarů a v roce 2010 ho prodal čínské automobilce Geely za 2 miliardy dolarů.

Zdroj

Líbil se vám článek? Budu rád za sdílení.

2 komentáře: „Volvo – Automobilový průmysl – osobní automobil

  • Profilový obrázek
    2015-01-01 (15:00)
    Permalink

    Dobrý den, pěkný článek, ale pozor na pravopis.
    Pravopisné hrubky snižují kvalitu celku.
    S pozdravem
    Otmar Vašátko

    Reagovat
    • Pavel Stanco
      2015-01-01 (16:09)
      Permalink

      No jo no, co jsem se nenaučil za 40 let, to už hold asi nedoženu… Kdyby tak věděla moje třídní ze základní školy, co mě mj. učila češtinu, že píši blog, tak mě to určitě zakáže… 🙂 Slibuji, že se polepším, tedy že se o to aspoň pokusím 😉

      Reagovat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *