Oriflame International – kosmetický průmysl

Historie společnosti Oriflame International sahá do roku 1967, kdy byla založena bratry Jonasem a Robertem van Jochnickými a jejich přítelem Bengt Hellsteinem ve Stockholmu.

Proč se právě tito tři zaměřili na kosmetiku, není náhodné: třetí z bratrů Jochnických Staffan pracoval se svou manželkou v kosmetickém průmyslu, a to přivedlo na myšlenku zbylé tři muže zapojit se spolu do nového projektu právě v tomto rozvíjejícím se odvětví. Jejich cílem bylo se maximálně odlišit od konkurence. Jejich vize byla nejen přivést na trh nové přírodní přípravky na péči o pleť, ale začít podnikat modernějším a neotřelým způsobem.

Investiční náklady byly sice vypočítány na co nejnižší možnou úroveň, avšak i tak jim banka nechtěla půjčit finanční prostředky na založení společnosti. Nakonec přes mnohá vyjednávání a ústupky jim byla půjčka schválena a to ve výši 100.000 SEK.

Název společnost Oriflame pochází z názvu středověké válečné standarty francouzských králů. Robert Jochnik přišel s tímto nápadem válečného praporu jako symbolu, protože si myslel, že to bude obrovský boj dobýt nové trhy.

Kosmetické produkty byly objednány z britské společnosti Kolm a balíčky, do kterých se měly výrobky zabalit, patřily švédské společnosti Hellberg & Olsson. Společnost Kolm byla v té době jedničkou na trhu v péči o pleť a management společnosti vyjádřil osobní zájem spolupracovat na švédském projektu. Jejich první produktová řada obsahovala rtěnku, make-up a pleťový krém – celkem ne více než 20 produktů.

Holky, slečny, dívky, paní či dámy, schválně, která z vás tohle logo nezná…?

První léta společnost stagnovala, přičemž patnáct distributorů řídilo základní prodej. Oriflame přijala nabídku pracovat pro společnost Tupperware, kde pracovníci získali větší zkušenosti a prohloubili své podvědomí o prodeji. Přímý prodej a stoupající obliba podomního prodeje se ukázali jako správná cesta k úspěchu. Základním kamenem firemní kultury byla motivace, nadšení a ctižádost. Oriflame také sloužil jako odrazový můstek pro mnohé menší obchodníky, kteří se do společnosti zapojili a nastartovali tak svoje vlastní podnikání.

Již od samého počátku byly pleťové krémy hlavním prodejním artiklem společnosti. V produktové řadě nechyběly krémy na suchou pleť, mastnou pleť, noční krémy a oční krém Tender Care, který po dobu pěti let obhajoval první místo nejprodávanější produktu.

Expanze výrobků přišla rychle. Ještě v roce založení začala společnost expandovat své výrobky do sousedního Dánska, a o rok později do Finska. Na norský trh vstoupila v roce 1969. V té době už společnost vykazovala vyrovnanou platební bilanci.

Na dalším rozvoji a světovém rozmachu společnosti se podílel další z bratří Jochnických – Adolf, který pracoval jako právník ve Spojených státech. Adolf přišel s alternativou podnikové struktury, které vedly k přesídlení holdingové společnosti do Lucemburska. Ústředí přitom bylo situováno do belgického Bruselu a obchodní oddělení do Švýcarska.

Po dynamických a optimistických šedesátých letech se švédský obchod a podnikání zpomalilo, což souviselo s ekonomickou krizí švédské ekonomiky. Vláda regulovala spotřebitelskou politiku s pomocí nové švédské instituce – Spotřebitelské agentury, která měla za úkol chránit občany před vlivem světového obchodu.

V roce 1972 přišla na švédský trh americký kosmetická společnost Holiday Magic, která prováděla nezákonné machinace na trhu a vrhla špatný stín na celý průmysl. Přímý prodej klesal a Oriflame International ztratil 90 % svých příjmů za jeden rok. Bratři proto změnili strategii a rozhodli se investovat do prodeje, i když jen skrze katalogy. V roce 1973 opouštějí od podomního prodeje a zaměřují se pouze na dobírkový prodej. První katalog byl jmenován „Speciální srpen“ a sestával pouze z jedné strany. Nakopírován byl ale na tisíce kusů. Robertem Jochnick sám katalog vytvořil i ilustroval.

Dnes je katalog společnosti Oriflame vydáván v 37 jazycích ve více než 100 milionech výtisků ročně. Oriflame patří mezi mezinárodní švédské společnosti, přičemž na domácím trhu vydělává pouze 1 % celkových tržeb.

Oficiální webové stránky www.oriflame.com

Autor článku Marta Slepánková (čerpáno z podkladů k diplomové práci)

Líbil se vám článek? Budu rád za sdílení.

1 komentář: „Oriflame International – kosmetický průmysl

  • Profilový obrázek
    2013-05-07 (9:28)
    Permalink

    Vážení přátelé,

    na Vašem webu jsem zjistil, z čeho vznikl název Oriflame, ale našel jsem tam drobnou chybu:

    Název společnost Oriflame pochází z názvu středověké válečné standarty francouzských král.

    Tady je chyba – stardardy francozských králů by bylo správně

    Zbyšek Bahenský

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *