Öresundský most | Öresundsbron

Most přes Öresund (dánsky Øresundsbroen, švédsky Öresundsbron) je most spojující dánské hlavní město Kodaň se švédským přístavním městem Malmö, dánský ostrov Sjælland s jihošvédským krajem Skåne, Dánsko se Švédskem, ale v širším smyslu i střední Evropu se Skandinávským poloostrovem.

Öresundký most spojující Dánsko a Švédsko, který byl otevřený v roce 2000.
Öresundký most spojující Dánsko a Švédsko, který byl otevřený v roce 2000.

 

Slavnostní zahajovací ceremoniál proběhl za přítomnosti dánské královny Margrethe II. a švédského krále Karla XVI. Gustava, obou předsedů vlád Poula Nyrupa Rasmussena a Görana Perssona a 10.000 zvaných hostů. Zahajovací ceremoniál sledovalo prostřednictvím svých obrazovek miliony diváků po celém světě. Jeho otevření pochopitelně provázel obrovský zájem veřejnosti.

Öresundský most v době výstavby. Transport jednotlivých dílů mostu. Foto Pierre Mens, zdroj se.oresundsbron.com.
Öresundský most v době výstavby. Transport jednotlivých dílů mostu. Foto Pierre Mens, zdroj se.oresundsbron.com.

 

Öresundský most v době výstavby. Most je dvoupatrový. VHorní část je určena automobilové dopravě a spodní, uvnitř mostu, je určena pro železniční dopravu. Foto Pierre Mens, zdroj se.oresundsbron.com.
Öresundský most v době výstavby. Most je dvoupatrový. VHorní část je určena automobilové dopravě a spodní, uvnitř mostu, je určena pro železniční dopravu. Foto Pierre Mens, zdroj se.oresundsbron.com.

 

Slavnostní ceremoniál začal, když zároveň vyjely dva vlaky vezoucí dánskou královnu a švédského krále. Vlaky vyjely ve stejný okamžik z kodaňského Centrálního nádraží a Malmského Centralu. Dánský vlak přetnul zahajovaní pásku na konci tunelu, švédský pak druhou pásku na mostě. Slavnostní ceremoniál se odehrál na umělém mostě uprostřed Öresundu.

Vjezd do tunelové části z öresundského mostu. Foto Steen Brogaard, zdroj Öresundský most v době výstavby. Transport jednotlivých dílů mostu. Foto Pierre Mens, zdroj se.oresundsbron.com.
Vjezd do tunelové části z öresundského mostu směr Kodaň. Foto Steen Brogaard, zdroj se.oresundsbron.com.

 

Mýtné brány na švédské straně öresundského mostu. Foto Soren Madsen, zdroj se.oresundsbron.com.
Mýtné brány na švédské straně öresundského mostu. Foto Søren Madsen, zdroj se.oresundsbron.com.

 

Železniční doprava uvnitř mostní konstrukce. Foto Miklos Szabo, zdroj se.oresundsbron.com.
Železniční doprava uvnitř mostní konstrukce. Foto Miklos Szabo, zdroj se.oresundsbron.com.

 

Tak tady zaplatíte mýtné. Jediné místo, kde ve Švédsku budete za průjezd platit. Foto Stig-Åke Jönsson, zdroj se.oresundsbron.com.
Tak tady zaplatíte mýtné. Jediné místo, kde ve Švédsku budete za průjezd platit. Foto Stig-Åke Jönsson, zdroj se.oresundsbron.com.

 

Provoz pro veřejnost byl zahájen po 23 hodině, údajně pro to, aby nebyl tak veliký nápor prvních zájemců. Přesto však zájem překonal všechna očekávání. První nadšenci jeli přes mořskou úžinu v obou směrech za doprovodu policie, aby se tak zamezilo závodům o prvenství na opačném břehu. Později se provoz uklidnil.

Za první tři dny přes most přejelo více než 10 tisíc automobilů. Z Dánska do Švédska přejelo více osob než v opačném směru což je dáno především turistickým ruchem – lidé míří více do Skandinávie než naopak.

"Otvor" v mostě pro lodní dopravu.
„Otvor“ v mostě pro lodní dopravu. Foto Søren Madsen, zdroj se.oresundsbron.com.

 

Most se řadí mezi největší pevné mosty na světě. Celý přejezd měří 16 km a tvoří ho (z dánské strany) 430 m dlouhý uměle vytvořený poloostrov, tunel měřící přes 3.500 m a vedoucí 10 m pod vodou, 4 km dlouhý umělý ostrov a 7.845 m dlouhý most zavěšený na dvou 204 m vysokých pylonech. Vlastní most je dvoupatrový. Horní patro slouží automobilové dopravě, ve spodním patře jezdí vlaky rychlostí až 130 km/hod. V nejvyšším místě je koruna vozovky 57 m nad vodní hladinou.

Umělý ostrov uprostřed öresundské úžiny. Foto Jan Kofod Vinther, zdroj se.oresundsbron.com.
Umělý ostrov uprostřed öresundské úžiny. Foto Jan Kofod Vinther, zdroj se.oresundsbron.com.

 

Noční pohled na öresundský most. Foto Janus Langhorn, zdroj imagebank.sweden.se.
Noční pohled na öresundský most. Foto Janus Langhorn, zdroj imagebank.sweden.se.

 

Jak se sluší na Švédsko a skandinávii vůbec, tak přes léto to opravdu všude krásně kvete. Foto Patrik Olofson, zdroj se.oresundsbron.com.
Jak se sluší na Švédsko a Skandinávii vůbec, tak přes léto to opravdu všude krásně kvete. Foto Patrik Olofson, zdroj se.oresundsbron.com.

 

Idea spojení dánského Sjællandu se švédskou Skanií je stará přes 130 let, ale až ve třicátých letech dvacátého století dostaly projekty vztahující se k mostu jasnou podobu. Dohoda o stavbě mostu byla podepsána v roce 1991. Stavba byla zahájena v srpnu 1995, poslední díl mostu osazen 13. srpna 1999. Pro běžný silniční provoz byl most otevřen 1. července 2000 ve 23 hodin, první vlaky vyjely 2. července v 6:09 z Malmö.

[wpgmza id=“22″]

 

Zdroje

Autorova poznámka
Já osobně měl bohužel smůlu, že pokaždé, když jsem přes něj přejížděl, tak to bylo v noci. Takže ho znám vlastně také jenom z fotek. Navíc když jsem tudy jel, tak to bylo v zimě 2010, kdy střední a severní Evropu sužovala sněhová bouře, doprovázená v této části také velmi silným poryvem větru, a tak jsem si skoro ani nestihl všimnout jak most vypadá. Měl jsem totiž co dělat, abych auto udržel na mostě. Snad se mi jednou poštěstí se po něm projet za dne a třeba si z břehu udělat nějakou tu památeční fotografii.

 Související články

 

Líbil se vám článek? Budu rád za sdílení.

8 komentářů: „Öresundský most | Öresundsbron

  • Pingback:Expedice Scandinavia 3 aneb Bydlíkem s prtětem - Sverige.cz

  • Pingback:Jak se do Švédska dostat...? - Sverige.cz

  • Profilový obrázek
    2016-06-16 (8:51)
    Permalink

    Dobrý den,
    plánujeme cestu do Švédska přes oresundský most. Dívala jsem se na možnost zakoupit BroPas, ale nenašla jsem informaci, jestli jako návštěvník musím mít i zařízení BiZZ a pokud ano, jakým způsobem jej získat. Na cestu vyrážíme už 1. července. Můžete mi poradit, jestli se dá stihnout všechno vyřídit?

    Reagovat
    • Pavel Stanco
      2016-06-25 (6:59)
      Permalink

      Dobrý den, Lenko,
      omlouvám se, že reaguji až teď. Procházel jsem komentáře v administraci a tenhle se mi zatoulal do spamů. Asi tam bylo moc anglických slovíček 😉 Popravdě řečeno nevím. Nemám s tím zkušenost. Já projížděl přes Öresundský most dvakrát oběma směry a pokaždé jsem platil na konci mostu mýtné normálně kartou, tak jako třeba v Chorvatsku na dálnici. Platil jsem tehdy ještě českou kartou a nebyl žádný problém. O možnost zakoupení BroPas jsem tehty ani neuvažoval. Tuším, že se vyplatí, když byste možná jezdila častěji, ale mohu se mýlit.
      Ještě jednou se omlouvám za pozdní reakci.
      Pavel

      Reagovat
  • Profilový obrázek
    2014-10-30 (14:55)
    Permalink

    Je to vrchol staviteľstva.Mal som tú možnosť osobne s kamarátmi prechádzať mostom v júny 2012 zo Švédska do Dánska.Fantastické!!!

    Reagovat
  • Profilový obrázek
    2013-04-17 (7:13)
    Permalink

    Ja mel zase smulu, ze jsem pres nej pokazde jel vlakem. Priste se ale chystam autem,proto sem mohl autor pridat i aktualni ceny mytneho … Cena za vlak je ruzna(podle toho jestli jedete z Kodane nebo z Malmö. Z kodane to vychazelo levneji, tusim nejakych 80 DKK, na druhou stranu myslim kolem 160 SEK.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *