Malé soukromé muzeum stavebních strojů, Västernorrland

Pokud budete mít cestu od města Sundsvall nebo Timrå po silnici číslo 86 směrem Liden, resp. Ragunda či Östersund a budete mít chvíli času, tak určitě stojí zastavit na pár minut v neoficiálním soukromém muzeu stavebních strojů. Expozice je jen venkovní a žádné vstupné se neplatí. Prostě se jen dívejte. Stroje nejsou nijak udržované, ale i tak to vypadá úžasně. Muzeum je hned u cesty po pravé straně.

Vystavný exemplář je zrovna obdivován jedním z fanoušků a znalců stavebních strojů

 

Traktor byl sestrojen především pro práci a dopravu zejména v zemědělství, na poli, v lese nebo jiném nerovném nebo nezpevněném terénu. Pro své využití zejména v tahu tak nahradil ve své činnosti krávy, voly, v lepším případě koně. Dnes se traktory a podobné stroje běžně používají i v jiných oborech, například při údržbě silnic nebo stavebních pracích.

http://www.shinysmooth.com/deburring-machine
V muzeu najdete pár starých traktorů jedne značky.

 

Pro zdokonalení traktorů jako takových se začalo využívat jejich konstrukce také pro jiné účely, a to zejména pro nakládání a převoz zejména sypkých materiálů na krátké vzdálenosti.

jewellery polishing machine      
Že by první „nakládač“

 

První konstrukce čelních nakladačů vypadaly tak, že se nakládací lžíce jednoduše umístila přímo před traktor. Ovšem hned vzápětí došlo ke změně konstrukce tím, že bylo otočeno sedadlo řidiče, volant i ovládací pedály tak, aby bylo možno nakládací lžíci umístit „dozadu“ a využít hmotnosti motoru jako protizávaží.

Obrácený nakládací mechanizmus.

 

A ještě jednou pohled z druhé strany.

 

Po odzkoušení této konstrukce čelní nakladače už jenom rostly a zdokonalovaly se v ovladatelnosti.

Již upravená konstrukce kabiny

 

Konstrukce postupně mohutněly

 

Nakládač, který se již hodně blíží dnešním konstrukcím

 

Gradery jsou mobilní pracovní stroje, určené na dokončovací zemní práce. Používají k přesnému srovnání vrstev terénu a dokončení konečného vzhledu povrchu. Původní gradery byly vybaveny pouze na otočném věnci upevněnou srovnávací radlici s řeznou hranou.

Dnešní gradery mohou mít oproti původním strojům před přední nápravou pomocnou radlici a v zadní části nosiče mohou být umístěny rozrývací trny nebo rozrývací radlíce.

Na rez nehleďte, důležitý je obsah

 

Lanový bagr (rypadlo) je zařízení pro těžbu a nakládání hornin. Je charakteristický tím, že pracovní zařízení (lžíce) je zavěšena na lanech, rovněž její pohyb při těžbě je vyvoláván pomocí lan.

Historicky se jedná o první druh bagru vůbec. Výhodou lanového bagru jeho velký dosah, nevýhodou potom nepřesné ovládání a malá rychlost. Z těchto důvodů se dnes již ve stavebnictví, byl nahrazen hydraulickými kolovými nebo pásovými rypadly.

Lanový nakládač značky Åkerman

 

Pevné dampry jsou vozidla konstruována pro maximální přepravní kapacitu a jsou používány zejména v kamenolomech nebo uhelných dolech. Díky nízko položenému těžišti mají velkou stabilitu při jízdě i sklápění v obtížném terénu.

Naproti tomu mezi nejčastěji využívané stroje na stavbách řadíme v poslední době kloubové dampry. Byly zkonstruovány podle jendonápravového traktoru, ke kterému byl zapojen jednonápravový přívěs. Nápravy traktoru a přívěsu se pohybovaly zcela samostatně a umožňovaly tak průchod soupravy i velice těžkým terénem. Stejně tak i se kloubový dampr skládá z přední tahačové části, která je kloubem spojena s nákladovou částí zadní.

 

Pekně stará mašinka

 

Jeden z damprů

 

Pokud jste tedy fanoušek stavařiny nebo se dokonce ve stavebních strojích trošku vyznáte, tak určitě budete spokojeni. Aby ne však je to zadarmo jak už bylo řečeno.

Malý doplněk. Jedno nákladní vojenské auto a hasičský vůz.

 

Za technický popis děkuji Liborovi. Znalec je znalec.

Líbil se vám článek? Budu rád za sdílení.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *