Informace pro řidiče ve Švédsku

Každá země má svá specifika v silniční dopravě, a tak zkusím přinést pár základních informací o pravidlech řízení motorových vozidel ve Švédsku a par tipů či zajímavostí. Článek budu muset asi občas aktualizovat, ale snad se to nebude měnit tak často…

Rychlostní limity pro Švédsko

 

Začneme asi základními rychlostními limity, které jsou pevně stanovené. Jen na dálnicích se můžete setkat s malou vyjímkou. Maximální rychlostní limit je sice stanoven na 110 km/h, ale v teplých měsících může být rychlost upravena na 120 km/h. Musím podoknout že většina silnic a dálnic je v perfektním stavu a člověk si někdy řekne proč tak „pomalu“, ale vše má své důvody. Pokud jste někdy cestovali z jihu na sever či obráceně nebo někoho takového znáte, tak určitě víte že město nemusíte potkat klidně hodinu. Všude kolem jenom lesy, skály, kameny a únava a ukolébání je na snadě. Pomaleji, ale do cíle ve zdraví…

Na většině cest na Vás také čeká mnoho stacionárních kamer, které mohou být doplněné o kamery mobilní. Kamery nejsou vždy všechny provozu a tak nikdy nevíte. Doporučuji dodržovat rychlostní limity.

Kamera u cest. Věřte, jsou na každém kroku.

 

Mobilní kamery, které využívá Policie ve Švédsku.

 

Co se týká zpoplatnění silnic a dálnic ve Švédsku, tak kromě Öresundského mostu (spojení Kodaň/Dánsko a Malmö/Švédsko) jsou veškeré cesty a dálnice bez poplatku, tedy vyjma vjezdu do centra Stockholmu.

Pozor si dávejte trošku na kruhových křižovatkách. Většina je dvoupruhová a pravý jízdní pruh je pro odbočení doprava hned na prvním výjezdu. Vnitřní pruh je odbočení na dalších výjezdech. Tak pozor, ale zvyknete si určitě hned.

Zkusme se podívat na pár značek…

Většina kruhových křižovatek je optařena značkou s ukazatelem výjezdů.

 

Standardní směrové značky.

 

Směrové šipky s číslem silnice.

 

Směr příštího výjezdu či odbočení.

 

Označení konce obce. Bez červeného pruhu samozřejmě začátek. Ne u každé obce ale tato značka je.

 

Mýtné. S touto značkou se setkáte na Öresundském mostě a ve Stockholmu, kde se za vjezd do centra platí.

 

Drobné upomenutí pro rybáře…

 

Odpočívadlo. Ve Švédsku většinou nejsou součástí dálniční sítě a je potřeba na ně sjet. Většina je vybavena záchody a dětskými hřištmi. V drtivé většině jsou vždy čisté.

 

Mezi dobře míněné rady patří o péče o stav vaší palivové nádrže. Zapomeňte na četnost (někdy až přehnanou) benzínových pump v Česku či na Slovensku. Uvědomte si jak je tato země obrovská a že většinu plochy tvoří hory, lesy a voda. Na benzínovou pumpu by jste měli narazit co 40-50 km, čím jížněji a ve větší koncentraci měst, tím samozřejmě častěji, ale na sever je to přesně obráceně.

To samé by se dalo říct i o odpočívadlech. V drtivé většině jsou čistá, upravená s WC a většinou i místem pro hraní s dětmi. Dost často bývají u nějakých atraktivních přírodních míst. I zde ovšem platí, že čím severněji tím jsou méně četná. Když na Vás tedy jde únava a máte možnost zastavit, tak neváhejte, nemuselo by se Vám to vyplatit!

Pokud má někdo potřebu vyhazovat či se zbavovat odpatků a věcí tomu podobných, tak prosím využívejte všudy přítomné odpadkové koše na benzinkách či odpočívadlech. Tady si lidi váží přírody, kterou mají kolem sebe a dají Vám to patřičně najevo, když to nebudete respektovat!

Většina řidičů ve Švédsku dodržuje pravidla, a tak je dobré se toho také držet. Na blbce ovšem narazíte všude… Přeji mnoho najetých kilometrů ve zdraví.

Může se hodit

Na stránkách společnosti Trafikverket se můžete dozvědět aktuální informace o silnicicích, výstavbě, uzavírkách a pod.

Líbil se vám článek? Budu rád za sdílení.

3 komentáře: „Informace pro řidiče ve Švédsku

  • Profilový obrázek
    2012-08-20 (9:35)
    Permalink

    Já jsem prozatím řidič spíše pasivní, takže ty tisíce km ve Švédsku najezdil manžel… ale spokojenost byla veliká. Rychlosti se dodržují, řidiči jsou ohleduplní, nikdo se vám nelepí na zadek apod. Taky se nám moc líbily „vychytávky“, např.: při změně z dvou pruhů na jeden se vždy levý připojuje do pomalejšího, pravého, takže rychlejší řidič se musí přizpůsobit pomalejším; odbočování vlevo je často řešeno přes speciální nájezd – opět tak, aby odbočující řidič nebrzdil ty za sebou, ale mohl si v klidu stranou počkat, až bude mít volno; nebo středová svodidla, která brání zbytečnému nebezpečnému předjíždění. U nás bohužel tahle svodidla odmítají, údajně pro jejich nebezpečnost pro motorkáře :/. A odpočívadla – to je paráda, vždycky se záchodem a udržovaná. Horké chvilky jsme zažili jen ve Stockholmu, kde byl zrovna zavřený jeden důležitý nájezd (sjezd), a to v obou směrech. Bylo dost komplikované se zorientovat a stockholmští řidiči jsou zrovna méně trpěliví než ve zbytku Švédska, zvlášť, když stojí v zácpě.

    Reagovat
    • Profilový obrázek
      2013-05-24 (5:47)
      Permalink

      ve Švédsku se mi jezdilo velmi dobře,lidé jsou tam disciplinovaní,ohleduplní.Jezdí se tam pomaleji, ale plynule,toto jsem zažil i v Norsku,Austrálii.je vidět že je to jiná kultura,jen si nejsem jist,pokud tam jedete jako turista jste OK, pokud by jste tam chtěl pracovat? řidičák snad neplatí-musíte dělat jejich obhajobu? vyplývá to z komentářů na netu, nevíte někdo jak to je?

      Reagovat
      • Pavel
        2013-05-31 (19:04)
        Permalink

        Zdravim Vas, mate pravdu ze se zde jezdi preci jen trochu kultivovaneji, ale je to take podle mych zkusenosti primo umerne mistem kde se pohybujete. I tady plati trosku rozdily mezi mentalitou na jihu a severu. Cim severneji, tim kultivovaneji. Ja ovsem jezdim s kolegy z prace a do prace jednim autem, stridame se, ale kdyz jezdi oni, tak mam nekdy pocit jako by meli letecke prukazy a ne ridicaky. Pravda ovsem je, ze jsem je nikdy nevidel lepit se na narazniky pred sebou jedoucich vozidel nebo, ze by predjizdeli tak, ze by nekoho ohrozili… Vsude jsou ovsem vyjimky 🙂
        S tim ridicakem si nejsem jist, ale skoro bych se vsadil, ze pokud by jste chtel vykonavat funkci profesionalniho ridice, tak asi by jste tady nejakymi zkouskami musel projit. Ve Svedsku je napriklad soucasti autoskoly povinne absolvovani skoly smyku!

        Reagovat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *