Husqvarna – Strojírenský průmysl

Historie společnosti Husqvarna sahá už do počátku 17. století, kdy se během třicetileté války vyráběly v Jönköpingu zbraně pro švédskou armádu. Posléze byla továrna na příkaz Erika Dahlbergha přesunuta do sousedního města Huskvarna. Proto je oficiálním datem založení společnosti až rok 1689.

Tohle si asi představí většina z vás když uvidí logo Husqvarna. Zdroj www.husqvarna.com
Tohle si asi představí většina z vás, když uvidí logo Husqvarna. Zdroj www.husqvarna.com

 

Město Huskvarna má mnoho vodních elektráren, a proto byla továrna situována vedle místní řeky, odkud využila energii pro pohon svých zařízení. Název města můžeme také odvodit od slov „hus“, což v překladu znamená „dům“, a „kvarn“, což znamená „mlýn“.

Město Huskvarna kolem roku 1700. Zdroj www.wikipedie.com.
Město Huskvarna kolem roku 1700. Zdroj www.wikipedie.com.

 

Společnosti byl udělen královský dekret na výrobu zbraní, ale již zanedlouho od svého založení produkovala bohatou škálu výrobků. Postupně přešla od domácího zařízení jako jsou mlýnky na maso nebo přístroje na výrobu zmrzliny přes šicí stroje až po armádní samopaly a motocykly.

Pistole Husqvarna M40. Zdroj www.wikipedie.com.
Pistole Husqvarna M40. Zdroj www.wikipedie.com.

 

Království vlastnilo továrnu Husqvarna až do roku 1757, kdy byla společnost privatizována s podmínkou, že bude určité množství výrobků odvedeno státu za pevnou cenu. Podnik převzal Frederick Ehrenpreuss a jeho rodina jej vlastnila do roku 1820, kdy jej odkoupil plukovník baron Gustaf Sture. Poptávka po zbraních neustále rostla a společnost se záhy velmi rozšířila. Roku 1867 se Husqvarna přeměnila na společnost s ručením omezeným pod názvem Husqvarna AB Weapons Factory. Obliba společnosti stoupala a Husqvarna získala skrze švédskou vládu velkou zakázku na výrobu pušek Remington.

Logo společnosti Husqvarna.
Logo společnosti Husqvarna.

 

Od roku 1872 Husqvarna vyráběla krbová kamna, později přešla na výrobu kamen plynových a elektrických sporáků. O rok později byla zahájena výroba šicích strojů. Tento výrobní sektor se stal pro Husqvarnu důležitou součástí celkového obchodu. Kolem přelomu století začala Husqvarna produkovat svá první kola a od roku 1903 i motocykly. Bezpečnostní kola s nožní brzdou a gumovými pneumatikami se rázem stala módním a sociálním trendem a umožnila široké veřejnosti větší mobilitu. V tomto období stál v čele společnosti Wilhelm Tham, který byl během třiceti čtyř let své kariéry přezdíván „brukspatron“, neboli „ocelový muž“, a jeho továrna udávala chod celého města. Zvuk parní píšťaly svolával ráno obyvatele do práce, oznamoval polední přestávku a ukončení provozu. Společnost vlastnila i komplexy zaměstnaneckých domků v městských částech Viktoriabyn, Stockmakarebyn a Smedbyn. Pokud některý z nájemníků z továrny odešel, automaticky tak ztrácel nárok na bydlení v těchto domcích. Tham jako jeden z prvních také využil služeb specializovaných personalistů. Společnost se maximálně snažila naslouchat svým zaměstnancům, proto personalisté v převlecích obcházeli jednotlivé dílny, aby mohli lépe pochytit připomínky a nápady zaměstnanců.

Záběr působení společnosti Husqvarna je opravdu velmi velký. Zdroj www.husqvarna.com.
Záběr působení společnosti Husqvarna je opravdu velmi velký. Zdroj www.husqvarna.com.

 

Roku 1903 zahájila Husqvarna výrobu motocyklů a během I. světové války byl výrobek velice oblíbený u široké veřejnosti. Poválečná krize však málem ukončila existenci společnosti. Investice do nových technologií byly nulové a společnost se na pár let uchýlila do ústraní. Švédská ekonomika se ale poměrně rychle vyrovnala s finanční krizí a deflací a Husqvarna se vrátila na scénu s novým výrobkem. Nový lehký motocykl se rychle stal prodejním úspěchem a expandoval až do II. světové války.

Motocykl Husqvarna 500 cc z roku 1935. Zdroj www.wikipedie.com.
Motocykl Husqvarna 500 cc z roku 1935. Zdroj www.wikipedie.com.

 

Ke konci II. světové války se společnost pokusila proniknout na trh automobilového průmyslu. Tým inženýrů a moto-designerů v čele s Bengtem Magnussonem, Stigem Thamem a Calle Heimdalem sestavili roku 1943 tříkolový prototyp automobilu Husqvarna. Společnost se ale od návrhu rozhodla pro finanční náročnost opustit. V 80. letech vzrostla na trhu konkurence, a proto se společnost rozhodla opustit i motocyklové odvětví. Motocyklová sekce byla prodána hlavnímu italskému výrobci a následně se přesunula na jih Evropy. V roce 1918 koupila společnost Norrahammarskou továrnu a započala zde s výrobou sekaček na trávu. Husqvarna zde od roku 1959 pokračovala s výrobou lodních motorů a zahájila výrobní výzkum vedoucí k produkci mikrovlnné trouby. Během období 1934 až 1949 přibyly do produktové řady ještě myčky a pračky. Rok 1960 byl rokem nové strukturální změny ve společnosti, když byla výroba jízdních kol, motocyklů a lodních motorů prodána švédské společnosti Monarch.

V současnosti se největším odbytištěm výrobků staly USA s 40 % z celkového obchodování společnosti. V Evropě pak vede Německo s 16 %, dalším je Francie, Rusko a následuje Švédsko a Japonsko. Na mimoevropský trh se společnost dostala roku 1949, kde se ve Spojených státech amerických představila pod značkou Viking. Tam se také přesunula postupně celá výroba. Hodnota společnosti Husqvarna se odhaduje na 180 miliard SEK a zaujímá přibližně 15% podíl na trhu s odhadovaným ročním růstem asi 3 %.

Autor článku Marta Slepánková (čerpáno z podkladů k diplomové práci)

Jazyková korektura Andrea Hájková

[wpgmza id=“23″]

 

Líbil se vám článek? Budu rád za sdílení.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *