Absolut – lihovarnický průmysl

Absolut. Tak schválně, kdo z vás tuhle značku nezná…? Historie společnosti se datuje od roku 1858, kdy Lars Olsson Smith založil ve Stockholmu agenturu spravující palírny ve Skåne a v Blekinge v jižním Švédsku.

Láhev vodky Absolut určitě na regálech bezpečně poznáte (zdroj Absolut vodka)
Láhev vodky Absolut určitě na regálech obchodů bezpečně poznáte (zdroj www.absolut.com)

 

Smith byl už v té době zasvěceným obchodníkem, zkušenosti nabyl za 14 let praxe v lodní dopravě a v obchodě s potravinami svého otce v Karlshamnu. Když Smith začal pracovat v hlavním městě, zažil na vlastní kůži tvrdý konkurenční boj. Oproti Skåne byl veškerý lihovarnický průmysl řízen monopolním Kommunala Utskänkningsbolaget, které bylo kontrolováno vedením města. Kommunale Utskänkningsbolagetu podléhalo všech 30 výrobců alkoholu ve Stockholmu, kteří skrze něj nabízeli svoje produkty. Konkurence se snažila Smitha politicky zneškodnit a zabránit mu tak v pokračování na trhu. Situace vyústila až v několik policejních udání.

Proto se Smith rozhodl vybudovat svůj lihovar v Reimersholme, které se nacházelo za hranicemi hlavního města a kde Kommunala Utskänkningsbolaget neměla žádné pravomoci. Alkohol byl poté distribuován do Stockholmu na lodích ze souostroví Fjäderholmarna.

Lars Olsson Smith si povšimnul znění zákona o výrobě lihovin, který mimo jiné omezoval přítomnost vyšších procent přiboudlin v alkoholu. Smith neváhal, zmodernizoval svoji továrnu a začal vyrábět alkohol podle nové destilační metody, postupného odstraňování nečistot. Ta přetrvala při výrobě dodnes. Následně Smith svoji lihovinu marketingově propagoval jako „vysoce kvalitní a po deseti destilacích neobsahující žádný přiboudlinový olej“.

Nezaměnitelné logo vodky Absolut (zdroj www.absolut.com)
Nezaměnitelné logo vodky Absolut (zdroj www.absolut.com)

 

V roce 1878 při příležitosti světové výstavy v Paříži udělal Smith experiment s konkurenčními výrobky a výsledkem bylo, že produkty konkurence obsahovaly průměrně 8 % tělu nebezpečných škodlivin. Smith svůj výrobek nazval Absolut renat brännvin a v roce 1879 ho uvedl na švédský trh.

Koncem 19. století začal Smith také produkt úspěšně expandovat, čímž velmi zbohatl a stal se jedním z nejbohatších mužů v zemi. Během krize na trhu však jeho podnik utrpěl velké ztráty a když roku 1913 Smith zemřel, zanechal po sobě pouze dluhy a nesplacené účty.

V roce 1917 byl všechen lihovarnický průmysl monopolizován švédskou vládou, ale Smithovo technické know-how a cit pro obchod nezemřel s ním. V roce 1970 se jeho nástupce Lars Lindmark pustil do „oprášení“ společnosti.

U příležitosti 100. výročí Absolut renat brännvinu se rozhodl exportovat novou vodku. „Vysoce kvalitní vodka, moderně a profesionálně destilovaná, nový produkt, který byl století starý: Absolut vodka“. S velmi malými zkušenosti z oblasti reklamy vytvořil marketingový tým a pokusil se uvést produkt na trh. Vedoucí reklamní sekce Gunnar Broman spatřil ve výloze obchodu se starožitnostmi ve staré části Stockholmu starou láhev na medicínu a přišel s nápadem použít stejný tvar láhve i pro Absolut vodku. Láhev je vyráběna z písku s nízkým obsahem železa, aby budila iluzi křišťálové čistoty. Před naplněním jsou láhve pročištěny právě Absolut vodkou, aby se láhve nezanesly nežádoucími látkami a neznehodnotily tak obsah.

Absolut patřila pod správu V&S Absolut Spirits v rámci V&S Group, jehož vlastníkem byla švédská vláda. Ta se rozhodla 24. července 2008 prodat společnost Pernodu Ricardovi.

První expanze na zahraniční trh mířila v roce 1979 paradoxně do USA , kde se stala nejvíce importovanou vodkou. Po úspěchu ve Spojených státech se společnost zaměřila na postupné dodávky do Evropy a Asie. Ve Švédsku byla Absolut vodka poprvé uvedena na trh v roce 1981. Společnost záměrně začala expandovat právě na mimoevropský trh, jelikož se obávala konkurence ze strany ruských, finských a polských výrobků, které již na trhu působily. V roce 2003 společnost dodala nejvíce lahví Absolut vodky na americký, řecký, španělský a německý trh.

Každá kapka nápoje pochází z města Åhus, kde je soustředěna celosvětová výroba. To také znamená, že nápoj bude vždy chutnat stejně, přičemž nebude záležet na místě, kde jej zákazník zakoupí. Z okolí Åhus také pochází voda a pšenice, kterou nápoj obsahuje.

[wpgmza id=“21″]

 

Autor Marta Slepánková (čerpáno z podkladů k diplomové práci)

Jazyková korektura Andrea Hájková

Líbil se vám článek? Budu rád za sdílení.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *