Zimní pneumatiky ve Skandinávii

Skoro bych se vsadil, že většina z vás co ve Švédsku byla nebo o tom uvažuje, tak cestu podnikla nebo plánuje podniknout přes léto. Je to svým způsobem zvláštní, protože Švédsko je Švédskem vlastně dlouhou a bílou zimou. Prostě Skandinávie. Jeden z důvodů proč opravdu cestu autem do Švédska zvážit přes zimu je zimní obutí pro vašeho miláčka.

Skandinávie je typická dlouhou a tmavou zimou (myšleno samozřejmě krátkým dnem). Pozornost, která je tedy věnována vývoji vozidel Volvo a dalším automobilovým komponentům je tedy přirozená. Mezi takový výrobek patří i zimní pneumatiky.

Zimní pneumatiky jsou ve Švédsku povinné od 1. prosince do 31. března. Zimní pneumatiky s hroty ovšem můžete nazout již od 1. října a můžete na nich jezdit až do 15. dubna.

Švédsko bych rozdělil na dvě části. Jižní Švédsko je svou zimou v podstatě podobné kontinentální Evropě. Kdežto střední a severní Švédsko je již úplně jiný šálek kávy. Zima je zde opravdu bílá a velmi mrazivá. Kontinentální Evropa je zvyklá na běžně solené cesty a centimetr sněhu se nazývá „kalamitou“. Je to pochopitelně dáno i hustotou obyvatelstva a výstavbou. Tady ve Švédsku běžně můžete jet kilometry a nepotkáte město, dům či člověka. Představa, že všude jezdí pluhy a sypače soli je nereálná, takže většina cest je po celou zimu bílá, protažená pluhem, uježděná a v lepším případě posypána kamínky. Běžné zimní pneumatiky tedy vlastně ani nepřicházejí v úvahu. No a konečně jsme u jádra věci. Pneumatiky s hroty jsou tím bez čeho si jízdu autem nejde skoro představit. O bláznech, na které narazíte samozřejmě všude, ovšem mluvit nebudu…

 

Je potřeba si ovšem uvědomit, že ani hrot vás neuchrání od velmi pozorné jízdy. Své uplatnění má na uježděných, sněhem pokrytých cestách. Na ledu je to více méně jedno, zda máte hroty, běžné zimní či letní.

V jižním Švédsku hroty až tak běžné nejsou, ale používají se. Naopak střední a severní Švédsko si lze bez hrotů v zimě těžko představit. Bohužel toto má jednu nevýhodu pro lidi, kteří by chtěli v zimě do kontinentální Evropy. Zde jsou hroty zakázány a tak je jedinou možností mít v záloze ještě jedny zimní pneumatiky bez hrotů a prostě a jednoduše muset před takovou cestou přezout.

Zimní pneumatiky s hroty jsou pochopitelně naprosto běžné i pro autobusy, nákladní vozy, motorky či kola. Ano kola. Je zde opravdu dost lidí, kteří se svého miláčka velmi těžko vzdávají a tak na takové obutí narazíte i u kol. Mezi námi, těmto lidem já říkám blázni…

Zimní pneumatiky s hroty pro nákladní vozidla či autobusy jsou naprosto běžné, resp. potřebné (vinterdäck). Ilustrační fotografie finského výrobce. (zdroj www.nokiantyres.se)

 

Detailní pohled na zimní pneumatiku s hrotem od firmy Nokian. Ilustrační fotografie finského výrobce. (zdroj www.nokiantyres.se)

 

Related Post

Líbil se vám článek? Budu rád za sdílení.

2 komentáře: „Zimní pneumatiky ve Skandinávii

  • 2012-12-03 (13:05)
    Permalink

    Dobrý den,
    zima ve Švédsku je opravdu něco jiného než u nás, ale i u nás si na sypače a pluhy někdy počkáme 🙂

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *