Zima a auta ve Švédsku

Zima a auta ve Švédsku, aneb jak to tam dělají? Na tohle téma se mě docela často lidi ptají. Těch témat je pochopitelně více, ale řekl bych, že aktuálností bude odpověď na zimu v motorismu dobře načasovaná.

Před pár dny do Česka dorazila zima, resp. do střední Evropy a všude kolem člověk slyší o různých výstrahách kvůli sněhu, větru, lavinám. V okolních státech dokonce vyhlašují stavy kalamitních situací a uzavírají se celá údolí a cesty v Alpách. Možná i právě proto se na některé ty situace dívám tak nějak jinak. Vždyť Švédsko je na severu Evropy, sníh je naprostou součástí života Skandinávců skoro půl roku a přesto až na výjimky se tam život nezastaví. Možná nejsou překvapeni tím, že v zimě napadne sníh, nedej bože, že by mohlo i mrznout a dokonce foukat. Ano, když je sněhu hodně, mrzne hodně a vítr nabírá rychlosti vichřic a orkánů, tak je zle i tam. I já takovou situaci zažil v roce 2011, kdy nás den po Vánocích z domova vyhnal orkán, který ohromil třetinu Švédska, strhal elektrické vedení, polámal tisíce stromů a v kombinaci s mrazem a velkým množstvím sněhu byla zkáza dokonána.

Samostatnou kapitolou jsou ovšem auta. Nevím co se zde tankuje za palivo, resp. jeho složení či kvalita, ale velmi často slyším, že lidi auto prostě nenastartují. A to ani nejsou nijak velké mrazy, tedy podle mě mínus 10 není nic divného v zimě. Ze Švédska jsem zvyklý na mínus 20, ale i mínus 30 stupňů a více a přesto jsem naše auto vždy nastartoval. Když se tak zamyslím, tak za těch 6 let ve firmě, kde jsem ve Švédsku pracoval, si vybavím snad jeden dva případy, že někdo nenastartoval. Vždy to byl ovšem problém staré baterky. Nikoliv zamrzlého paliva apod. Podle mě tedy asi kvalita paliva dělá značný rozdíl. Vždyť i nám po příjezdu do Česka, stoupla spotřeba o více než litr, a to jezdím stále stejně.

Druhým aspektem je potom faktor vyhřívání motoru, tzv. motorvärmare. Ano i my máme na přední masce auta zásuvku, do které se strká kabel. Vyhřívání motoru se používá pochopitelně v zimních měsících a již z názvu je patrné k čemu.

Ohřívač motoru byl vynalezen v roce 1947 americkým elektroinženýrem Andrewem Freemanem.

Jeho výhody jsou předem jasně dané. Prostě když je motor teplý, tak bez problémů nastartuje, spotřeba paliva u teplého motoru je výrazně menší. Navíc je současně vyhříván i interiér, takže se vám nestane, že byste měl zamrzlé či zamlžené okna a většinou i sníh jde krásně z auta sundat.

Na parkovištích, u firem, ale i rodinných domů můžete najít sloupky, ke kterým prostě kabelem připojíte auto a nastavíte kdy nebo za jak dlouho či na jak dlouho chcete vyhřívání zapnout. V naprosté většině jsou to ovšem parkovací místa, která se pronajímají. Jde přeci o spotřebu elektrické energie, byť minimální. Kdo nezažil neví o jakem úžasném vynálezu se tady bavíme.

Sloupky pro připojení vyhřívání motoru ve městě Sundsvall.

Jo a jen tak naokraj. Vyhřívané sedadla jsou v podstatě naprosto vždy v základní výbavě aut prodávaných ve Švédsku. Nebudete věřit, ale i u Škodovek…

Sloupky pro připojení vyhřívání motoru ve městě Sundsvall
Líbil se vám článek? Budu rád za sdílení.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *