Vodní kanál Göta

Věděli jste, že je možné se dostat po vodě z Göteborgu na západě Švédska přes vnitrození do Baltského moře, kousek pod Stockholmem? Tak teď už to víte. Stačí když k tomu použijete dva vybudované vodní kanály, a to Göta kanálkanál Trollhättan.

Pojďme se v tomto článku věnovat kanálu Göta, který je dlouhý 190,5 km, z toho je 87,3 km vystavěno a zbytek je přírodní v rámci stávajících jezer. Nejvýznamnějšími jezery jsou od západu Vänern, Viken, Vättern, Boren a Roxern. Výškový rozdíl je 91,8 m. Najdete zde 58 plavebních komor (švédsky slussar). Spolu s již dříve vybudovaným kanálem Trollhättan a řekou Göta je celá trasa mezi východním a západním pobřeží dlouhá 390 km.

Troška historie

Vodní kanál Göta, někdy se mu říká „švédský modrý pás“ je vrcholem švédského stavitelství. Dne 18. dubna 1810 dostal Baltazar von Platen povolení ke stavbě kanálu a tak byla 1. května 1810 ve městě Motala slavnostně stavba zahájená. Na stavbě se podílelo přes 58.000 vojáků z 16 různých pluků. Mezi nimi také údajně váleční zajatci…

Celý mamutí projekt byl velmi technicky náročný, neboť se bylo potřeba vypořádat s výkovým rozdílem 92 metrů. V té době bylo ovšem Švédsko zaměřeno hlavně na zemědělství a tak byla spousta stavebních strojů a zařízení přivezena z Anglie. Hlavními technickými zbraněmi byly plovoucí rypadla, zdvihadla, jeřáby, beranidla, ale také míchačky na maltu či optické přístroje, bez kterých by to bylo velmi složité. Postupem času bylo náročné koordinovat přísun technického vybavení a tak lepší a rychlejší variantou bylo zřízení továrny přímo ve městě Motala, kde se stroje začaly nejen opravovat, ale také vyrábět.

Kanál byl slavnostně otevřen 26. září 1832 symbolicky ve městě Motala, kde to všechno začalo. Otevření kanálu se již ovšem nedožil jeho duchovní vůdce a stavitel Baltazar von Platen, který 6. prosince 1828 zemřel ve městě Kristiania. Baltazar, celým jménem Baltazar Bogislaus von Platen byl švédský šlechtic, admirál a guvernér v Norsku, ale to hlavní co jej proslavilo, bylo právě vybudování vodního kanálu Göta.

Ze současnosti

Kanál hrál velmi významnou roli v případě přepravy dřeva a železa mezi dvěmi nejvýznamnějšími švédskými městy, a to Stockholmem a Göteborgem. V současné době má již ovšem Göta kanál hlavně turistický význam. V letních měsících můžete zdolat celou jeho délku na trojici lodí, které zde pravidelné prázdí. Aby vše bylo stylové, tak i tyto lodě mají kus historie za sebou. Nejstarší je Juno z roku 1874, další je Wilhelm Tham z roku 1912 a nejmladší je M/S Diana z roku 1931. Ovšem dalších plavidel, které jezdí po kratších úsecích je zde nespočet.

Kolem většiny trasy jsou vybudovány cyklostezky, takže je možno i kombinovat dopravu jak po vodě, tak po souši. Stará zdymadla jsou většinou umístěna u malých městeček, na křižovatkách turistických míst a jsou hlavními lákadly pro všechny zvědavce. Mnoho zdymade si budete také obsluhovat sami nebo můžete vypomoct při jejich obsluze.

Fotoreportáž od Madly, žijící v obci Borensberg vedle města Motala

svedsko-sverige-gota-kanal-borensberg-01

svedsko-sverige-gota-kanal-borensberg-02

svedsko-sverige-gota-kanal-borensberg-03

svedsko-sverige-gota-kanal-borensberg-04

svedsko-sverige-gota-kanal-borensberg-05

svedsko-sverige-gota-kanal-borensberg-06

svedsko-sverige-gota-kanal-borensberg-07

svedsko-sverige-gota-kanal-borensberg-09

svedsko-sverige-gota-kanal-borensberg-10

svedsko-sverige-gota-kanal-borensberg-11

svedsko-sverige-gota-kanal-borensberg-12

svedsko-sverige-gota-kanal-borensberg-16

svedsko-sverige-gota-kanal-borensberg-17

svedsko-sverige-gota-kanal-borensberg-18

svedsko-sverige-gota-kanal-borensberg-19

 

Odkazy

Zdroj

  • Společník cestovatele IKAR – Švédsko, vydavatel Euromedia Group
  • Wikipedia
 
Líbil se vám článek? Budu rád za sdílení.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *