Recenze: Stockholm stories | Povídky ze Stockholmu

Švédské drama Stockholm stories, v české verzi Povídky ze Stockholmu, jsem viděl dvakrát. Proč to píši? Protože mám takové svoje měřítko kvality filmu. Když se totiž na film vydržím dívat podruhé, zanedlouho po prvním shlédnutí, tak mě něčím zaujal. Ne, že bych na rovinu řekl, že je skvělý, ale když už nic, tak alespoň něčím zajímavý, a to podle mě Povídky ze Stockholmu jsou, tedy alespoň pro mě. Každý máme jiný vkus.

stockholm-stories

Já mám rád české/československé filmy, ať už komedie nebo dramata. Možná i díky sympatiím k určitým hercům a znalosti doby, o které jsou. Ovšem švédská kinematografie je podle mě jiný šálek čaje. To co nazýváme dramatem je ve švédské verzi komedie a naopak. Opravdu mi to tak někdy připadá. Nedokážu to přesně popsat, ale já jsem švédským komediím a dramatům docela podlehl. Sice v mnoha případech působí trošku depresivně, ale v tom je snad i to kouzlo.

Švédské drama, podle mě napůl komedie, Povídky ze Stockholmu je přesně ten případ.

Popisují příběh pěti lidí, pěti osobností, pěti ne zrovna šťastných osudů. Každý má nějaké to své tajemství a marně se s ním snaží bojovat. Hned na úvod se seznamujeme s Johanem, který se snaží vydat svůj rukopis, ale ve stínu svého slavného otce, spisovatele, se to jeví jako bláznivý sen. Na scéně je také jeho sestra Anna, která zkazí na co šáhne. Další troskou v pořadí je Thomas, který pracuje na ministerstvu, ale jako poskok. Douglas, bývalý spolužák Anny, je nadaný vývojář, který se bude snažit Anně pomoc, ale vliv jeho otce na něj samotného ho zadupává do země. Doslova a do písmene psychický teror. Třešničkou na dortu je asociální workoholička Jessica, která se ve svém pokročilém věku snaží o adopci, ale ta je jí zamítnuta. Co způsobí výpadek proudu vám už nebudu prozrazovat.

stockholm-stories-foto

Nedokážu říct zda je film dobrý nebo špatný, ale je tak typický pro švédskou povahu a nátur jakou jsem já tady poznal. S klidným svědomím vám mohu film určitě doporučit. Věřím, že většina z vás nebude litovat.

Základní informace

Název ve švédštině: Stockholm stories
Název v češtině (festivalový): Povídky ze Stockholmu
Režie: Karin Fahlén
Podle předlohy: Det andra målet z roku 2007 od Jonase Karlssona
Hrají: Martin Wallström (Johan), Jonas Karlsson (Thomas), Cecilia Frode (Jessica), Julia Ragnarsson (Anna), Filip Berg (Douglas), Marie Richardson (Lena), David Dencik (Coletho), Dejan Cukic (Gustav)…
Rok výroby: 2014
Země: Švédsko
Délka: 97 min