Recenze: Lars Kepler – Lazar

Komisař Joona Linna si myslel, že to nejhorší má už za sebou. Bohužel se nemohl mýlit víc. Jeho největší nepřítel mu jde po krku a nechává za sebou množství mrtvol. V ohrožení jsou Linnovi nejbližší a vrah se netají tím, že mu chce co nejvíce ublížit. Lars Kepler je ve vrcholné formě a jeho nejnovější detektivní román Lazar zhltnete na jeden zátah.

Pod pseudonymem Lars Kepler se skrývá švédská manželská dvojice. Alexandra Coelho Ahndoril (1966) a Alexander Ahndoril (1967) vstoupili do světa literatury v roce 2009, kdy vyšel jejich Hypnotizér. U nás knihu vydalo nakladatelství Host o dva roky později. V Hypnotizérovi se poprvé objevuje detektiv Joona Linna, se kterým se poté čtenáři mohli setkat ještě několikrát, naposledy v románu Lovec králíků. Zdá se, že Lars Kepler objevil zaručený recept na úspěch. Každá kniha se stala bestsellerem a oblibu zaznamenala celá série i u nás.

Možná to bude znít sexisticky, ale pravda je, že za svůj fenomenální úspěch Lars Kepler vděčí i tomu, že je z půlky žena a z půlky muž. Kepler se nebojí sentimentu, citů a občas zabrousí až do hájemství kýče. Díky tomu jeho knihy nebudete pouze číst, ale prožívat. Keplerovy prózy jsou neuvěřitelně lidské a přístupné snad každému. Všechny texty jsou srozumitelné, řemeslně na výši a v jistém směru prosté a civilní. Lars Kepler nemá potřebu hrát si se slovíčky a ani se nesnaží podsouvat do svých knih prvky z takzvané vysoké literatury. Za to ho čtenáři milují a jsou mu věrní.

I o ošklivých věcech dokáže hovořit nesmírně poeticky a všechny jeho detektivky mají neobyčejné kouzlo. Kepler miluje krátké úderné věty a doslova si libuje v intimních detailech. Při čtení získáte pocit, že příběh důvěrně znáte, což platí nejen pro sérii s Linnou, ale také pro mysteriózní thriller Playground. Ačkoliv je Lazar založený na souboji důvtipů a nechybí tu řada geniálních dedukcí a vývodů, ve své podstatě je to akční thriller amerického střihu. Všechno se tu točí kolem Linny, který se musí vypořádat s dávným nepřítelem.

Ten měl být podle všeho mrtvý, ale řada vražd svědčí o opaku. Linnovi nikdo nevěří a jeho protivník si navíc sehnal poslušného pomocníka. Hlavní dějová linie připomíná noirové závody s časem, přičemž tu nejde o nic menšího než o životy všech, na kterých Linnovi záleží. Knihu může číst i ten, pro koho je to premiéra, protože Kepler všechno stručně a čtivě vysvětlil, ale byla by škoda ochudit se o předešlé díly série. Zápletky jsou vždy samostatné, ale vyvíjí se tu soukromé životy policistů. Velkou roli tu má Linnova kolegyně Saga Bauer a vy se připravte na to, že se jí přihodí dost ošklivé věci.

Kepler je typický tím, jak vám dokáže přiblížit všechny vedlejší postavy včetně obětí vražd. Ve chvíli, kdy jim porozumíte a plně se s nimi ztotožníte, je bez okolků zavraždí. Lazar je hodně akční a krvavé čtení a upřímně říkám, že to není nic pro útlocitné čtenáře. Strašidelná atmosféra knihy vám pěkně zabrnká na nervy, a pokud si potrpíte na srovnání, nezbývá než konstatovat, že je ještě drsnější než Sněhulák. Stejně jako on i Lazar volá po filmovém zpracování. Co říci závěrem? Snad jen to, že Lazar je kniha, která si zaslouží čestné místo v knihovničce každého milovníka napětí.

Autor recenze Veronika Černucká | zdroj Severské detektivky

Knihu si můžete zakoupit přímo u nakladatelství Host