Recenze: Já jsem Zlatan Ibrahimović

Přemýšlel jsem jak začít, čím tuto recenzi zahájit, ale vlastně ani po dvou dnech jsem na nic nepřišel. Popravdě nevím jak správně napsat, že mě tato kniha, tedy abych byl přesný audiokniha, velmi mile překvapila a opravdu zaujala. Doslova jsem si říkal, co tak trošku poposkočit v čase? Vážně jsem chtěl vědět, jak to dopadlo. Biografie Já jsem Zlatan Ibrahimović (ve švédském originále Jag är Zlatan Ibrahimović), na které pracoval s předním švédským spisovatelem Davidem Lagercrantzem, vážně stojí za to. Překvapeni nebudou rozhodně jenom fotbaloví fanoušci.

Pojďme, ale začít od začátku. Na samotném začátku totiž zjistíte jak Ibra (tak si rád nechává říkat) vyrůstal. Jak strašně moc jej tyto podmínky v dětství a dospívání formovaly. Proč je takový, jaký je.

Ibra se narodil do chorvatsko-bosemské rodiny. Matka, u které do 14ti let vyrůstal a která rozhodně neprojevovala tu mateřskou lásku, jakou jsme všichni jako děti chtěli a potřebovali, ale také otce alkoholika, u kterého žil později a který jej právě ve fotbale a všem kolem tak hodně podporoval a věřil mu. Dočteme se (doslechneme) také o jeho sourozencích, jeho partnerce Heleně Seger a jejich synech. Ovšem to podstatné potom o jeho životní cestě od kopání si s balónem a učení se parádiček uprostřed malmského sídliště Rosengård, kde žili převážně přistěhovalci, až po štace v Malmö FF, Ajaxu Amsterdam, Juventusu Turín, Interu Milán, FC Barceloně až po AC Milán.

Nahlédněme do dětství v rodině, která od počátku nefungovala a kdy se rodiče v jeho dvou letech rozvedli, jeho boj o místo na slunci v drsné prostředí vyloučeného sídliště, kde vás to buď semele a zašlape nebo kde se tomu postavíte a ukážete lokty. Lokty a hlavičky, to bylo to co Ibru celý život provázelo, ať už obrazně či doslovně. První fotbalová etapa v Malmö FF, kde proti němu bojovali nejen spoluhráči z lepších rodin, ale také hlavně jejich tatínci, kteří dokonce sepsali petici na jeho vyloučení. Skoro bych se vsadil, že teď je většina z nich jeho věrným fanouškem, který se chlubí, že jeho syn s ním hrál v Malmö FF…

Tohle vlastně je, ale i není recenze. Nechci zde rozebírat dílo jako takové a hodnotit jeho úroveň. Každý totiž máme jiný vkus a co se líbí jednomu, se nelíbí druhému. Já sám sice fotbal sledují, ale nijak závratně a rozhodně jej neprožívám. Byly doby, kdy jsem si s kamarády zašel na pivko, když tam byl nějaký fotbalový přenos, ale bral jsem to jako společenkou nutnost. Nebo, že by mi to pivo tehdy tak chutnalo…?

Tady ve Švédsku chodím kolem knihy Jag är Zlatan Ibrahimović dost často a dokonce jsem si říkal, že bych si ji koupil a zkusil pochopit, proč většina mých českých kamarádů a také spousta dalších nejen českých fanoušků Ibru nemusí a proč jsou přesvědčeni, že to je obyčejný namyšlený, frajerský parchant. Bohužel jsem to neudělal již dříve, protože jsem pohled na něj trochu změnil, možná více než bych čekal.

Moje švédština bohužel není na takové úrovni, abych si četl knihy a hlavně z nich něco měl. Tentokrát se mi, ale do rukou nebo lépe řečeno do uší dostala kniha Já jsem Zlatan Ibrahimović v podobě audioknihy, kterou pro audioteka.com namluvil ten správný fotbalový přeborník David Novotný, alias Jarda Kužel z Okresního přeboru. Mám takovou práci, že při ní mohu mít sluchátka v uších a poslouchat. Tento týden se tedy nesl na švédské fotbalové vlně. Musím se přiznat, že mě to opravdu vždycky vtáhlo do děje tak, že jsem skoro zapomněl pracovat. Když jsem potom přijel z práce domů, tak jsem zasedl k počítači a začal na něm gúglit ony situace, které Ibra tak neuvěřitelně detailně popisoval. Jedna za všechny třeba s jeho parťákem z Ajaxu Amsterdam Rafaelem van der Vaartem, který jako jediný v hledišti seděl bez hnutí brvou po neuvěřitelné fotbalové parádě, kterou Ibra předvedl a všichni kolem šíleli, jen ne…

Popravdě jsem si říkal kolik z toho co tady říká je, může být nebo není pravda. Vzhledem, ale k Zlatanovi a jeho popularitě nejen ve Švédsku, ale i fotbalovém světě, by si přeci nemohl dovolit lhát. Navíc by ke spolupráci na knize určitě nesvolil David Lagercrantz. Takže jeho historky se spoluhráči, trenéry, kteří jeho kariéru velmi ovlivňovali (Ancelotti, Guardiola, Mourinho, van Gaal, Capello, Manicini…) či třeba jeho bojkotem švédského  deníku Aftonbladet, jsou opravdu dost výživné a odhalují fotbalové pozadí a vstahy, které jsou většině zapřeny. On oponu otevřel a dovlil nahlédnout…

Osobně nelituji ani minuty strávené poslechem této audioknihy. I můj postoj k Ibrovi se totiž změnil a už začínám rozumět mým švédským kolegům a jejich obdivu k tomuto fotbalovému fenoménu jménem Zlatan Ibrahimović.

Pokud jste tedy knihu ještě nečetli nebo dáváte přednost audioknihám, potom určitě neváhejte. Proti severským detektivkám to byla velmi příjemná a překvapivá změna.

Audiokniha

Kniha

David Lagercrantz (nar. 1962) je švédský novinář a spisovatel, napsal několik úspěšných populárně-naučných knih i románů, z nichž se největšího ohlasu dočkal bestsellerový životopis Já jsem Zlatan Ibrahimović (2011). Této knihy, která podle recenzentů hloubkou svého vhledu do současné společnosti přesahuje žánr sportovní biografie, se ve Švédsku prodalo přes 800 000 výtisků, knižně vyšla ve dvaceti osmi zemích světa a dostala se do užší nominace na nejprestižnější švédskou knižní cenu Augustpriset. Legercrantz je také autorem nového svazku bestsellerové série Milénium Stiega Larssona.

Pro ty, kteří jsou, ale vlastně i nejsou, Zlatanovy fanoušky, tak přikládám jeho 10 top gólů, které dokazují proč je takovou fotbalovou hvězdou a švédskou legendou.