Recenze: Henning Mankell – Ruka / Wallanderův svět

Wallander je pojem. Tento nevrlý švédský policista s neutěšeným osobním životem by své popularitě jistě sám nevěřil. V knize Ruka / Wallanderův svět najdeme jak další příběh s ním, tak i shrnutí a rejstříky týkající se všech knih s touto postavou.

Ruka má asi 100 stran, ale obsahově se vyrovná plnometrážním knihám. Wallander zde jako stárnoucí rozvedený policista bilancuje svůj život, roste v něm únava a nechuť, přemýšlí o odchodu do důchodu. Rozhodne se alespoň k jednomu velkému kroku – pořídit si dům na venkově. Ale klidu se nedočká, na pozemku při první návštěvě nalezne lidskou ruku, trčící ze země, aby náhodou nevypadl z pracovního kolotoče. Na časové přímce Ruka těsně předchází Neklidnému muži, a nese se v zhruba podobném tónu (tj. lehce melancholickém až ponurém). Zajímavým motivem je dynamika mezi Wallanderem a jeho dospělou dcerou, která s ním bydlí a nepříjemně mu připomíná svou matku. Záhada stihne být vyřešena, odpovědi na naše počáteční otázky jsou strohé a věcné, leč uvěřitelné. Stejně jako sám Wallander.

Zbytek knihy představuje jakousi rukověť wallanderovského fanouška. Nejdřív nám sám autor odhalí, jak postavu stvořil, a to právě s úmyslem uvěřitelnosti a obyčejnosti. Zamýšlí se nad tím, jak by se asi Wallander v určitých situacích choval, jaké by asi měl názory apod. Dále následuje shrnutí jednotlivých dílů série (jako anotace, bez prozrazení dějových zvratů), popis charakteru hlavních postav a shrnutí jejich života. Jmenný rejstřík postav s drobným připomenutím, o koho se jedná, pak čítá přes 50 stran. Nechybí popis geografického světa, v němž se série odehrává, s velmi rozmanitým rejstříkem míst, na kterém nechybí ani Československo. Připomeneme si/dozvíme se tak, kam postavy jely na dovolenou, odkud pocházely apod. A pro radost fajnšmekrů nechybí informace o tom, jakou hudbu Wallander rád poslouchal a rychlokurz švédské výslovnosti.

Abych to shrnula – nad tímto svazkem zajásá každý, kdo s požitkem četl alespoň jednu knihu s tímto mrzutým hrdinou. A pokud jste ještě neměli tu čest, pak mám za to, že Ruka je dostatečně reprezentativním textem, podle kterého můžete zhodnotit, zda vám má Wallanderův svět co nabídnout.

Autor recenze Lucie Ferrante | zdroj Severské detektivky

Koupit knihu Henning Mankell – Ruka / Wallanderův svět