Recenze: Dorthe Nors – Spojka, dvojka, plyn

Auto je potřeba a mít řidičský průkaz pro většinu samozřejmost. Ne tak pro Sonju, hlavní hrdinky dánské autorky Dorthe Nors Spojka, dvojka, plyn.

Sonja je čtyřicet. Její bilance není úplně nejrůžovější. Vztah se sestrou a rodiči skončil prakticky na bodě mrazu, jejich kontakt je minimální, spíše formální. Má práci, překládá hlavně detektivky ze švédštiny do dánštiny. Její dvorní autor se s dějem nepárá, v knihách zabíjí na všechny možné i nemožné způsoby. Sonja ho nesnáší, čtenáři milují. Jíst se ale musí, proto nezbývá než překládat dál a poslouchat nadšené ódy. Nemá partnera, nemá děti. Má ale kamarádku a masérku. I když čas strávený na masáži nepřináší jen úlevu nebo potěšení. Ellen sice masíruje skvěle, ale během masáže se klienty snaží analyzovat a ve volném čase jezdí objímat stromy, aby načerpala energii. Co je ale pro Sonju v danou chvíli zásadní a co se rozhodla řešit, je to, že nemá řidičák.

Do autoškoly chodí už několik měsíců, ale neumí nic, protože instruktorka Jytte vše dělá za ni. Jytte povídá pořád a o všem a je jednodušší přeřadit místo žáka, než aby se odmlčela.

Jednoho dne Sonje přeteče trpělivost a rozhodne se věci řešit. Začne právě v autoškole. Třeba pakněkdy najde i to, co hledala. Nebojte se ale proplánových konců, nic laciného v knize nenajdete.

Když jsem Spojku, dvojku, plyn četla, moc se mi nelíbila. Vlastně se tam nic neděje. Tedy nic zásadního. Sonja je naprosto průměrná a normální ženská, která v životě neměla štěstí a snaží se s tím nějak srovnat. Některé kroky, jež podniká, jsou ku prospěchu věci, jiné trochu mimo. Třeba její hovory se sestrou připomínají slona v porcelánu. Moc jsem nechápala, jak se kniha dostala do užší nominace The Man Booker International Price pro letošní rok. Určitě ale nebyla na odložení, tak jsem ji dočetla a pak jsem k ní v myšlenkách pořád vracela a dodatečně ocenila. I o průměrné ženě se dá napsat výborná nebo/a pozoruhodná kniha. Není potřeba nic šokujícího, potoky krve, důmyslné vraždy nebo fantasy prvky. Nečekejte dějové kotrmelce, vždyť ty se ani v reálném životě moc často nedějí. Sonja je autentická, vlastně nenápadná, ale to vůbec nevadí, vlastně tím lépe.

Základní údaje

Název: Spojka, dvojka, plyn
Autor: Dorthe Nors
Nakladatel: Argo (2017)
Počet stran: 208

Vlaďka žije v Čechách, vystudovala medicínu a psychologii, jako doktor se i živí. Celý život ji to táhne k literatuře a jazykům a čím dál tím víc také do Švédska. Na radikální změnu a odjezd směr sever nesebrala odvahu, tak alespoň švédsky mluví a o čemkoli švédském čte. Má proto přehled o literárních vraždách na 1000+1 způsob, nespokojených nebo ztrácejících se stařících, sobeckých kouzelnících, babičkách, které pozdravují a omlouvají se, trollech nebo o zvířatech, co nechtějí usnout. Švédsko prokládá finským podivnem nebo i něčím úplně jiným, aby se na sever zase mohla vrátit.

O všem co přečte, píše na své blogu jeduvknize.cz.