Recenze: Camilla Läckberg – Krotitel

Několik prvních desítek minut mě mrazí. Jsem v práci, zrovna svařuji jednu docela velkou halu z PVC do Norska a na uších mám sluchátka k mobilu. Právě jsem si k práci pustil audioknihu Krotitel od Camilly Läckberg, kterou mám od audioteka. Tohle si mi sice nestává často, ale normálně se mi skoro zalily oči slzami, když jsem se zaposlouchal. Ani ve snu jsem si nechtěl představit, že by se něco podobného vůbec někdy někomu mohlo stát.

Jsem opravdu velký fanoušek policisty Patrika Hedströma a jeho ženy, spisovatelky Eriky Falck. Kriminální příběhy, který Camilla Läckberg umístila do malého rybářského městečka Fjällbacka na západním pobřeží Švédska, kousek od Göteborgu, mám vážně rád a viděl jsem všechny filmy, které byly na základě jejích knih ve Švédsku natočeny. Už několikrát.

Camilla píše opravdu velmi poutavě, napínavě a hlavně čtivě. Byť zrovna v tomto případě šlo o audioknihu a hlas Sylvy Talpové. Její hlas se k příběhu neuvěřitelně hodil, jen snad se nemusela tolik snažit o projevy emocí. To bylo místy víc než by bylo potřeba. Ovšem na celém příběhu to ničemu neubralo.

To co je pro Camillu typické bylo i zde. Jak Patrik, tak jeho žena Camilla mají svůj příběh, svou vraždu, své zmizení, které se často propletou. Nebudu samozřejmě prozrazovat jak tomu bylo v příběhu Krotitele. To si musíte zjistit sami. Obě linie jsou, ale bravurně řízeny po vlastních liniích a za celou dobu se mi nestalo, že bych nevěděl během vteřiny, o který příběh jde. Navíc to by přeci nebyla Erika, aby ten svůj příběh nějak nechtěla okořenit i tím, že bude nakukovat nos pod Patrikovu pokličku. A jak už to tak u vás ženských je, když si říkáme „nelez tam“, „hlavně to neotvírej“, „zůstaň na místě“, tak Erika je v tom hvězda. Ona prostě musí. Je sladká a prostě to k ní patří.

Celý příběh jsem zhltl během dvou dní jako malinu. Moji fantazii a mozkové závity tedy Krotitel protáhl pořádně. Několikrát jsem si řekl, že „on“ či „ona“ je to na beton. Byl jsem si jistý poprvé snad po pár „stránkách“, ale přeci jsem nemohl být tak naivní, že by mi to prozradili hned na začátku.

Camilla umí také parádně popsat atmosféru, prostředí a náladu lidí kolem. Díky tomu, že znám ono prostředí z filmů, tak se do příběhu daleko hlouběji dostávám a působí na mě daleko věrohodněji. Já osobně jsem si celý příběh docela intenzivně užil.

Mám dceru ve věku devíti let a už teď se začínám děsit její puberty a doby, kdy se jí začnou zapalovat lýtka a já si budu muset pořídit zbrojní průkaz. Po přečtení Krotitele už na sto procent.

Co si o knize Krotitel přečtete oficiálně?

Na zasněžené silnici u lesa srazí auto polonahou, dezorientovanou dívku. Obětí nešťastné nehody je patnáctiletá Victoria, která před čtyřmi měsíci beze stopy zmizela z místní jezdecké školy. Při ohledání vychází najevo, že byla během svého uvěznění vystavena nelidskému zacházení. Patrik Hedström s kolegy z celého kraje horečně pátrají po pachateli, protože podobný osud hrozí dalším pohřešovaným dívkám. Victoria totiž nebyla unesena jako jediná, jen ji se však podařilo najít. Erika Falcková navštěvuje ve vězení Lailu Kowalskou, která byla před třiceti lety odsouzena za vraždu násilnického manžela. Chce o ní napsat knihu, Laila však odmítá o události mluvit a Erika získává pocit, že se celá rodinná tragédie odehrála trochu jinak. Jaké hrozné tajemství Laila tak pečlivě střeží? A je možné, že tento třicet let starý případ souvisí s Victoriinou smrtí?

Základní údaje

Název: Krotitel
Autor: Camilla Läckberg