Recenze: Anders de la Motte – Bubble

Závěrečný díl napínavé švédské krimi trilogie Game od autora Anders de la Motte. Poslední díly skládačky zapadají na své místo a Bubble opravdu dramaticky uzavírá celý příběh okolo Henrika, jeho sestry Rebeccy a záhadné Hry.

Bubble | Anders de la Motte (foto Barbora Obstová)

Při čtení tohoto dílu mě napadlo, že je to takové knižní Mission imposibble a Henrik něco mezi Jamesem Bondem a Johny Englishem. Napětí, akce, ale i humor od začátku do konce. Myslíte si, že už Vás nemůže nic překvapit, jenže… tak jako každá bublina chtě nechtě jednou praskne, prasknou i všechny Vaše představy. Navíc je v sázce kromě několika životů také spousta důležitých a osobních informací…

Henrika jsme v předchozím díle opustili ve chvíli, kdy si myslí, že přechytračil hru a napálil AgrosEye. Jenže co znamenalo to podivné setkání se strýčkem Tagem na hřbitově? Má rok na to, aby splnil úkol, který on opravdu plnit nechce. Jenže tady nejde už jen o něj, ale i o Rebeccu, jeho sestru. HP se poflakuje doma a chytá paniku z každé maličkosti. Autor Vás ani na začátku nenechá rozkoukat. Hned na prvních stránkách na Henrika pošle policejní komando kvůli podezření z plánování útoku na královskou rodinu. Brzy ho však zase musí pustit a Henrik se chtě nechtě musí znovu ponořit do tajemných a riskantních akcí, aby zjistil, o co tu jde a jednou pro vždy udělat GAME OVER.

Dost často se stává, že každý další díl série má klesající tendenci, to u knih Anderse de la Motty rozhodně neplatí. Naopak. Game byl dobrý, Buzz o něco lepší a Bubble je prostě jízda nahoru dolů od začátku až do konce. Autor totiž sakra dobře ví, o čem píše. Uplatňuje zde svoje poznatky z práce policisty a šéfa ochranky IT firmy. Já osobně mu žeru každé slovo. Opět se zde objevují ve velké míře anglické věty, ale podle mého to k tomu prostě patří a nedovedu si už HP představit bez jeho Epic fail, You name it, Oh yeah apod. Ale co vlastně především dělá tuhle sérii tak skvělou?

Autorův střih. Když někdo píše knihu z pohledu dvou a více lidí, vypadá to jako by napsal dva příběhy, pak je rozstříhal a slepil jako pejsek a kočička. Bubble ne. Pohledy Henrika a Rebbecy k sobě pasují jako zadek na hrnec. Tam kde skončí jeden, začíná druhý. Je to celé tak geniálně promyšlené, že Vás ani nenapadne přeskakovat nějakou pasáž, naopak, čtete pořád jako šílený. Do toho Vás i Henrika autor láká do pastí, aby z Vás i z něj mohl o pár pasáži dál udělat totální blbce. Konspirace, falešné identity, měnící se plány, hadi (ano živí odporně slizcí hadi) informace, požáry, pár ran do hlavy… Děj se převrací ze strany na stranu a nezbývá než jen čekat, kdy konečně definitivně praskne ta správná bublina a doufat, že spolu s ní nepraskne i jeho nebo Rebeccy život. Nemůžete věřit nikomu. Ani vlastní sestře…

Lednička byla prázdná.

Nebo aspoň skoro. Uprostřed nejhořejší police stál úhledný stojánek s pěti plnými injekčními stříkačkami.

Vydrápal se na nohy, urval přitom jeden skleněný regál, pak další. Natáhl se po stojánku s injekcemi a sevřel v prstech jeho chladný povrch.

Pak všechno zčernalo.

Černé letadlo přistálo dvě minuty před stanoveným časem, ale Rebecca byla tak pohroužená do svých myšlenek, že si toho sotva všimla.

Ano, občas je tam trochu náhody navíc, ale autor udržuje tak zběsilé čtecí tempo, že nemáte ani pořádně čas si postesknout a už musíte zase sledovat děj, aby Vám něco neuniklo. Jediná výtka tak směřuje ke konci, který byl na můj vkus příliš krátký. Celou sérii Vás autor napíná a pak bum tři stránky a je po všem, možná by mi nevadilo o pár stránek navíc, ale to tak u dobré knihy bývá, pořád čekáte na ten dokonalý závěr a když pak přijde, je Vám smutno, že kniha nemá ještě dalších x stran navíc.

Poslední díl trilogie skvěle uzavírá celý příběh. Je akční, napínavý, nepředvídatelný a plný překvapení. Zkrátka Yeah right. Je to overdrive, mastermind, first runner-up, book number one! A já se těším na letní rereading, kdy mi do sebe zapadnou i ty nejmenší detaily.

Autor recenze Barbora Obstovábastera.blogspot.cz

Zdroj Severské detektivky