Ölandský most | Ölandsbron

Ölandsbron je silniční most ve Švédsku, který spojuje pevninu s ostrovem ÖlandBaltském moři. Na pevnině začíná u města Kalmar a končí u města Färjestaden na ostrově Öland. Patří mezi nejdelší evropské mosty.

Ölandsbron (foto Proton sv, zdroj Wikipedia)
Ölandsbron (foto Proton sv, zdroj Wikipedia)

 

Výstavba mostu Ölandsbron byla zahájena 30. prosince 1967 a byla dokončena 30. září 1972. Jedná se o 6.072 metrů dlouhý trámový most o světlé výšce 36 metrů, maximální výšce 41,69 metrů a minimální výšce 6,65 metrů. Most je postaven z železobetonu. Je to nejdelší most ve Švédsku. Pozor, určitě vás napadne, ale co takový Öresundsbron? Tak ten je částečně veden pod zemí a navíc se nachází z větší části na dánském území.

Vady na mostě Ölandsbron

První vady se na mostě Ölandsbron objevily na počátku 80. let. Testy ukázaly, že beton v nižších částech mostních pilířů není schopen odolávat vlivům životního prostředí, tedy slané vodě v Baltském moři. Kvalita i složení betonu a postup práce nebyl standardní, protože v té době nebyly ještě dostatečné znalosti.

A jak se dneska takový most opravuje? No prostě se postaví další most na mostě. (zdroj www.nordbro.se)
A jak se dneska takový most opravuje? No prostě se postaví další most na mostě. (zdroj www.nordbro.se)

 

Při bližším prozkoumání se přišlo na více druhu příčin poškození.

  • Za prvné byl do betonu použit pórovitý kámen z Ölandu.
  • Druhým problémem se ukázalo použití brakické vody (Brakická voda je voda, která má koncentraci solí mezi mořskou a sladkou vodou. Je slanější než sladká voda, ale není tak slaná jako voda mořská. Vyskytuje se v místech, kde se slaná mořská voda míchá s vodou sladkou. Nejčastěji to bývá v ústích řek, někdy brakická voda tvoří celá moře. Brakická voda obsahuje od 0,5 do 30 g solí na litr. Největší plochu brakické soli na světě má právě Baltské moře.), která už od počátku do betonu vnesla sůl.
  • Za třetí nebyl beton dostatečně hustý.
  • Za čtvrté byla krycí vrstva výztuží příliš tenká ve vztahu k přírodním podmínkám, kterým byly mostní pilíře vystaveny.

Most je součástí silnice 137, která se napojuje na dálnici E22 na pevnině a silnici 136 na ostrově Öland.

Ölandsbron při západu slunce (foto Moralist, zdroj Wikipedia)
Ölandsbron při západu slunce (foto Moralist, zdroj Wikipedia)

 

Most se také stával a i dnes ještě často stává terčem různých legrácek. Nejznámnější jsou různé aprílové o jeho pádu nebo ta, kdy se tipuje kolik obsahuje šroubů.

Na serveru YouTube jsem objevil video, takže pokud máte 7 minut a neusnete u průjezdu kruháčů, tak mrkněte.

[wpgmza id=“95″]

 

Zdroje

 Související články

Líbil se vám článek? Budu rád za sdílení.

1 komentář: „Ölandský most | Ölandsbron

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *