Na sever jedině lodí – nebo ne?

Pokud se vydáváte na Skandinávský poloostrov, máte hned několik možností, jak se tam dostat. Můžete si udělat zajížďku přes Finsko nebo využijete loď či most (nebo vše zkombinujete).

Kudy?

Moje první cesta na sever proběhla před rokem 2000, tedy v době, kdy Švédsko s Dánskem ještě nespojoval Øresundbron (oficiální dánský název. Švédsky potom Öresundsbron) a tedy bylo nutné využít trajekt. Pamatuji si, že to v té době byl pro mě obrovský zážitek, protože to byla největší loď, kterou jsem kdy cestovala a v té době byla vybavena množstvím herních automatů pro děti a kinem. Zde jsem se také naučila bezpečnostní instrukce, které ve smyčce předváděl muž ve fialové kombinéze na instruktážním videu. Pokud vezmete v úvahu všechny proměnné (čas/finance), vyjde vám, že můžete zvolit jakoukoli variantu a jste na tom naprosto stejně.

Pokud se rozhodnete pro cestování lodí, máte na výběr hned z několika tras. My jsme vždy volili cestu z německého Sassnitzu do Švédského Trelleborgu. Ať se tento způsob cesty jeví jako nejromantičtější, vězte, že i zde na vás čeká dost úskalí.

Plavba na této trase trvá kolem šesti hodin, což poskytuje dostatek času si odpočinout nebo si i pronajmout kajutu pro pořádný spánek, ale ať cestujete osobním autem nebo i obytným vozem, není povoleno během plavby zůstávat ve vozidle ani v nákladovém prostoru, takže na odpočinek v autě zapomeňte. Ze zmíněného Sassnitzu se můžete na pobřeží Švédska přepravit dvakrát denně. Z blízkého Rostocku dokonce šestkrát denně.

V případě plavby se přepravní společnosti chovají jako letecké společnosti a to znamená, že ceny za stejnou cestu se různí v závislosti na době odplutí nebo i na tom, zda je daný den nějaký svátek na jedné či druhé straně. Cena přepravy jedné osoby a automobilu (osobního) se tak v sezóně pohybuje od 27€ za jednu cestu až do 160€. Levnější jízdenky jsou samozřejmě ty na trajekt odjíždějící pozdě v noci nebo v brzkých ranních hodinách. Na některých trasách je například levná jízdenka, ale vzhledem k nočnímu převozu je nutné zaplatit si i kajutu. Levné jízdenky také samozřejmě podporují severský trend a to, že mladí severští alkoholici vyráží na plavbu přes baltské moře, aby si užili krás necleného alkoholu. Nejednalo by se však o švédy, kdyby i ti neuměli být slušně opilí. Ačkoli jsem tedy narazila už na několik opojených seveřanů, nikdy jsem se nesetkala s přemírou hluku a obtěžování.

Když jsem řekla, že trajekty jsou jako letadla, myslela jsem i fakt, že pokud chcete mít levnější letenku, musíte ji zakoupit na přesnou hodinu a za případné služby navíc, jako třeba možnost změny hodiny, si musíte připlatit. Můžete vyrazit i na slepo, ale musíte počítat s tím, že daný trajekt bude obsazen a ten po něm třeba také. Cena za lístek na místě se také samozřejmě může lišit. Jízda na určitý čas samozřejmě může znamenat zvýšení stresu, zejména dělí vaši domovinu a přístav kolem 800 kilometrů. O tom ví něco i můj bratr, který se už od Drážďan bál zeptat na čurpauzu při pohledu na zuřivý pohled mého otce, který nutil náš husvagen do prozatím neznámých otáček. Nebojte se, dopadlo to dobře, na plánovaný trajekt jsme dorazili doslova za pět dvanáct a bratr ani auto nepřišli k úhoně. Pouze vyplňování dokladů jsme nestihli a tak jsme riskovali, že nás v případě utonutí nebude nikdo hledat. (Při nalodění odevzdáváte obsluze lístek s informacemi o posádce auta. Kdyby toto zůstalo stát v nákladovém prostoru, vědí, kdo cestou vystoupil.) Při cestě zpět jsme proto zkusili využít plavbu naslepo bez zakoupeného lístku. Byli jsme poněkud vyděšeni z konstatování, že zaplatíme za lístek, najedeme do čekacího oddílu a až se vejdeme tak pojedeme. Což mohlo být hned nebo za týden. Naštěstí jsme jeli hned i s dalšími padesáti odvážlivci co si koupili lístek do neznáma.

surface grinding machine 
Čekání v Trelleborgu

 

Plavba je rozhodně cestou klidu (pokud ji stihnete) a romantiky. Bohužel okolní scenérii můžete obdivovat dohromady tak hodinku a zbylých pět hodin pouze hledíte do vln. Samozřejmě jako dospělý si vystačíte s knihou či filmem. Pokud ale cestujete s dětmi, může se vám stát, že se brzy začnou nudit, protože mé oblíbené automaty pomalu mizí a k dispozici jsou již jen ty pro dospělé (které mě nebaví) a nebo dětská skluzavka, na kterou mě už nepustili.

Překrásný výhled
Překrásný výhled

 

1. července 2000 přestřihli slavnostně dánská královna Markéta II. a švédský král Karel XVI. Gustav pásku na téměř osmikilometrovém Øresundském mostě.

oresundsbron-svedsko-sverige-zrzka-na-cestach-0002-01
Öresundský most

 

Otevřela se tak první „suchá“ cesta spojující Dánsko (Kodaň) a Švédsko (Malmö). Rozhodně se jedná o velmi zajímavý a architektonicky významný projekt. Využití mostu dává jednu přednost a tou je rozhodně vizuální vjem. Bohužel na Øresundbron není možné nikde zastavit. Zatímco tedy já křečovitě držela volant v poryvech větru a modlila se ke všem ve Valhale, Viking koukal z okýnka a ukazoval na vše jak malé dítě.

Cesta do Švédska suchou nohou neobnáší pouze překonání Øresundbron, ale i mostu Storebælt, který spojuje region Midtjylland a Sjælland.

Storebælt most
Most Storebælt

 

Na oba přejezdy můžete využít jako my tzv. BroPass neboli elektronické mýtné. Tuto malou krabičku si můžete objednat a při průjezdu mýtnými bránami se nemusíte obtěžovat zastavováním a placením. Krabička průjezd automaticky odečte z vašeho bankovního účtu. (Mýtné můžete platit kartou nebo hotově, ale pozor, hotovost vám vždy vrátí v dánských korunách). BroPass vám při vstupní investici 39€ ušetří celkem 25€ v případě využití na cestu tam i zpět. BroPass lze také použít v jiných zemích, při plavbě trajektem atd.  Jeho doručení je bezplatné a do 14 dnů máte funkční přístroj doma. Roční poplatek za BroPass se automaticky obnovuje. Pokud nemáte v plánu ho tedy využít, stačí krabičku zabalit a zaslat zpět.

Jak jsem již napsala, ani jedna z variant není vyloženě lepší a každá má své protiklady. Vezmeme li v úvahu finanční a časovou stránku a vyjedeme li třeba z Berlína, zabere nám cesta do Malmö po souši cca 7 hodin s náklady kolem 120€ (benzín a mýtné). Uvidíte sice krajinu a zajímavé mosty, ale jako v našem případě se můžete vystavit dopravním zácpám (rekonstrukce před Kodaní, rozhodně doporučuji si situaci před jízdou zkontrolovat) nebo jako v mém případě unavenosti, protože na rozdíl od našich podmínek, dálnice jsou ve výborném stavu a Dánové jsou slušní řidiči. Můžete tak zapnout tempomat a nechat se uspávat cestou (prosím ne!).

Rozhodnete li se pro cestu lodí, čeká na vás cesta téměř desetihodinová (a to pokud nebudete čekat na trajekt). V případě levnějších palubních lístků se tak dostanete na náklady kolem 140€, ale můžete se těšit na 6 hodin sladkého odpočinku a nicnedělání.

Takže ať si vyberete jednu nebo druhou možnost, mohu vám popřát šťastnou cestu, žádné zácpy a hezké počasí. A samozřejmě pokud máte nějaké dotazy, napište mi. Některé informace můžete najít i na mém osobním blogu.

Kristýna bydlí na půl cestZrzkay mezi Plzní a Prahou. Žije na samotě u lesa s přítelem Vikingem, kočkou, štěnětem československého vlčáka a užovkou červenou. Považuje se za renesanční ženu, čte, píše, fotí a i kolo vymění. Procestovala většinu Evropy, ale největším zážitkem byla cesta do Afghánistánu. Ve Švédsku byla již sedmkrát a rozhodně ne naposledy. Velkým snem je napsat a vydat knihu o severských mýtech.

Související články

Líbil se vám článek? Budu rád za sdílení.

1 komentář: „Na sever jedině lodí – nebo ne?

  • Profilový obrázek
    2016-05-09 (19:21)
    Permalink

    Pokud chcete jet levně, bez auta a kamkoliv do Švédska, doporučuju trajekt Sassnitz-Trelleborg spojit s cestou vlakem Praha-Sassnitz ;-). Po vkoupení včasný jízdenky, vyjde zpáteční cca na 1700 Kč, trajekt pak asi za 32 éček (864 Kč)…Vuala a máte cestu do švédska za 2500, což si myslím, že to už jde. V létě to je levnější než letadlem, ikdyž se nedostanete až do Stockholmu. Akorát je trochu problém na Rujáně. Buď přespat v bývalém NDR 😀 a pak jet trajektem až druhý den, nebo trochu nepohodlnější cesta, jet přes noc a do Trelleborgu připlout asi v 1 ráno.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *