Munktellmuseet | Munktellovo muzeum

Munktellmuseet (Munktellovo muzeum) je technické muzeum ve městě Eskilstuna. Muzeum se nachází v městské části Munktellstaden a bylo otevřeno v roce 1991. Dnes spadá pod koncern Volvo Construction Equipment.

Munktellsova továrna z roku 1920 (zdroj Munktellmuseet)
Munktellova továrna z roku 1920 (zdroj Munktellmuseet)

 

Munktell muzeum otevřeli dva zaměstnanci Muktellových mechanických dílen (Munktells Mekaniska Verkstad) Bengt Ohlin a Jarl Hellicius. Muzeum se tehdy rozkládalo na ploše 1.700 m2. Dnes má muzeum rozlohu kolem 5.000 m2 a 200 předmětů. V roce 2008 bylo vyhlášeno jako nejlepší muzeum na světě ve svém oboru.

Muzeum je v původních budovách Munktellsovy továrny (zdroj Munktellmuseet)
Výstavní plochy uvnitř původních budov Munktellovy továrny (zdroj Munktellmuseet)

 

Munktellmuseet ve městě Eskisltuna (foto Raphael Saulus, Wikipedia)
Munktellmuseet ve městě Eskilstuna (foto Raphael Saulus, Wikipedia)

 

Muzeum se zaměřuje na průmyslové zpracování a především na výrobu Munktellových mechanických dílen a Bolinder-Munktell. Mezi exponáty jsou pracovní parní stroje, spalovací motory, zemědělské stroje a traktory, včetně prvního švédského traktoru z roku 1913. Muzeum má také nefunkční kopii Förstlingen, první švédské parní lokomotivyparní kočár vyrobený ve městě Eskilstuna v roce 1884. Muzeum neslouží jenom jako výstavní prostor, ale také jako dílna pro opravy strojů.

Zakladatelem Munktellových mechanických dílen (Munktells mekaniska verkstad) byl Johan Theofron Munktell, který se narodil 20. března 1805 v Kärrbo a zemřel 2. července 1887 v Eskilstuna. Byl to švédský průmyslník a konstruktér.

Johan Theofron Munktell, zakladatel továrny  Munktells Mekaniska Verkstad ve městě Eskilstuna (zdroj Wikipedia)
Johan Theofron Munktell, zakladatel továrny Munktells Mekaniska Verkstad ve městě Eskilstuna (zdroj Wikipedia)

 

Förstlingen

Byla to první parní lokomotiva, která byla vyrobena a používaná ve Švédsku. Postavena byla v Munktells mekaniska verkstad a premiéru měla 2. června 1853. Byla používána při výstavbě železnice Norberg, ale protože pracovala špatně, tak byla později přestavěna a byla využívána na železnici Nora Ervalla. Vyřazena byla v roce 1882 v Örebro a některé části zůstaly zachovány, jako třeba motor či dvě kola. Parní kotel skončil jako kotel v Mosebacke ve Stockholmu.

Förstlingen II je přesnou kopií Förstlingen z roku 1853 (foto Michael Philip, zdroj Wikipedia)
Förstlingen II je přesnou kopií Förstlingen z roku 1853 (foto Michael Philip, zdroj Wikipedia)

 

První švédský traktor Munktells 30-40, rok výroby 1913

Munktells 30-40 je první model traktoru, který byl vyrobený v Munktellových mechanických dílnách a v mnoha ohledech se liší od dnešních traktorů. S délkou 5,8 m a výškou 3,4 m a hmotností 8,3 tun byl na svou dobu zemědělským obrem. S pětirýhovým pluhem udělal traktor 2 ha za hodinu, takže byl schopen dělat stejnou práci jako 16 koní a 8 mužů. Celková produkce traktoru 30-40 byla 31 kusů, z toho ten v muzejních sbírkách je pořadové číslo 5.

První švédský traktor Munktell 30-40 z roku 1913 (zdroj Munktellmuseet)
První švédský traktor Munktell 30-40 z roku 1913 (zdroj Munktellmuseet)

 

Parní stroj z roku 1898 (zdroj Munktellmuseet)
Parní stroj z roku 1898 (zdroj Munktellmuseet)

 

Reprezentativní prostory muzea s portrétem zakladatele továrny (zdroj Munktellmuseet)
Reprezentativní prostory muzea s portrétem zakladatele továrny (zdroj Munktellmuseet)

 

GrusKalle, první koubový dumper na světe (zdroj Munktellmuseet)
GrusKalle, první kloubový dumper na světe (zdroj Munktellmuseet)

 

Spalovací motor pro  použití na moři z roku1920  (zdroj Munktellmuseet)
Spalovací motor pro použití na moři z roku1920
(zdroj Munktellmuseet)

 

Kontakt

Munktellmuseet
Munktellstorget 3, 633 43 Eskilstuna

[wpgmza id=“54″]

 

Zdroj

 

Related Post

Líbil se vám článek? Budu rád za sdílení.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *