Läkerol – nutí lidi mluvit

Náš každodenní život se skláda z bězných maličkostí a čím více je těch příjemných, tím jsme spokojenější. Hmm, nevím, jestli to přede mnou už někdo řekl, asi je to jen má moudrost.

Pastilky Läkerol original. Na kraničce je již od počátku písmeno A, které představuje Adolfa Ahlgrena.
Pastilky Läkerol original. Na kraničce je již od počátku písmeno A, které představuje Adolfa Ahlgrena.

 

Napadla mě, když jsem kráčel po městě Gävle po probděné noci ve vlaku, hledal jsem kemp a žužlal jsem nějaké pastilky, co jsem si koupil na nádraží. Druhý den mě však v městském muzeu překvapilo, když jsem našel starý plakát s krabičkou pastilek, kterou jsem měl zrovna v kapse. Läkerol, vyrobeno v Gävle!

Läkerol by nikdy nebyl, nebýt Adolfa Ahlgrena – velkoobchodníka s nosem na dobré obchody. Ahlgren, celým jménem Adolf Ferdinand Ahlgren, se narodil 3. dubna 1872 ve Visby na ostrově Gotland a zemřel den po svých 82. narozeninách, tedy 4. dubna 1954 v Gävle, obchodoval s doutníky a pracoval v chemické továrně svého bratra Fredrika Ahlgrena v Gävle.

Adolf Ahlgren
Adolf Ahlgren

 

S koňským povozem, vlakem nebo na kole cestoval po kraji, aby prodával své produkty. Na jednom německém veletrhu v roce 1909 našel opravdu zajímavý produkt – tablety na uvolnění dýchání prodávané na váhu v německých lékárnách. Byly vyrobeny z mentolu, lékořice a arabské gumy. Pojmenoval je Läkerol podle jiného produktu ze svého sortimentu – desinfekční vody, která měla umět vykurýrovat tak trochu od všeho něco, ať už to byl kašel, plíseň v plnovousu nebo i hemoroidy. Původně se Läkerol vyráběl v Německu, ale během 1. světové války se přestěhovala produkce do Gävle. Tehdy byl ale nedostatek arabské gumy. Než aby Ahlgren zastavil produkci, uvedl na trh nové tablety, tzv. Krigs-Läkerol, které se vyráběly pouze z cukru a lékořice.

Nejdůležitější však na celém produktu je způsob, jakým byl uváděn na trh. V jednom interviju se Ahlgrena zeptali, co by byl Läkerol bez reklamy. Odpověděl: „Pochopitelně bych ušetřil hodně peněz. Ale zbylo by mi také hodně neprodaného zboží. Jinými sloby bych nikdy neuspěl.“ Byl opravdovým pionýrem v oblasti reklamy a marketingu. Zpočátku se snažil sehnat doporučení celebrit, které napsaly osobní dopis o Läkerol. Aniž by jim zaplatil jedinou korunu, přiměl Ahlgren příslušníky královských rodin, nositele Nobelovy ceny, politiky a zpěváky, aby se vyjádřily o tabletách. To pak publikoval v novinových inzerátech. Roku 1932 vyrobil také malý počet speciálních zlatých krabiček, které daroval vybranýcm členům královských rodin či vědcům, čímž opět upoutal pozornost.

Krabička z roku 1909 a Selma Lagerlöf, která byla jednou z oslovených osobností (zdroj www.lakerol.se)
Krabička z roku 1909 a Selma Lagerlöf, která byla jednou z oslovených osobností (zdroj www.lakerol.se)

 

Tablety se začaly prodávat v Gävle, aby se záhy rozšírily do zbytku země. Ahlgrenova strategie prodeje byla zaměřena na léčebné vlastnosti tablet. V těch nejrannějších inzerátech se dočteme, že tablety jsou na „desinfekci úst a hrdla“. Každý však Läkerol nemohl prodávat. Prodejci museli podepsat, že nebudou prodávat pod cenou nebo dalším obchodníkům. Zkrze vyšší cenu vytvořil Ahlgren důvěru ve svou značku a úspěch se stal skutečností. Navíc zdžel recept na Läkerol Original v tajnosti a dovolil, aby jeho znění znali jen tři nejvyše postavení lidé ve firmě. Ti se museli naučit recept nazpaměť a nesměli například cestovat nikdy jedním letadlem.

Propagace tablet se vždy přizpůsobovala dané době. Když bylo ve 20-tých létech moderní se zaměřit na děti a mláděž, byl vytvořen kreslený panáček „Strýček Läkerolius“ pro komiks v novinách. Ve třicátých létech byl vidět Läkerol na stříbrném plátně v prvním reklamním filmu. Také se tehdy presentoval jako nejlepší přítel kuřáků a jako účinný způsob proti kašli z kouření. Roku 1933 se vznesl první švédský větroň, a to hned s nápisem Läkerol ve velkých písmenech, aby bylo vidět, kdo celý projekt sponsoroval.

Vývěsní štít z obchodů v třicátých letech. On: Udělá dobře po kouření. Ona: Osvěřuje a dobře chutná(zdroj www.lakerol.se)
Vývěsní štít z obchodů v třicátých letech. On: Udělá dobře po kouření. Ona: Osvěřuje a dobře chutná(zdroj www.lakerol.se)

 

„Lidi se dívají na všechno nové. Lidi jsou nezkutečně zvědaví. Člověk se dívá a diví se – a během let se jméno Läkerol nadále hlouběji zapisovalo do povědomí lidí” komentoval to Ahlgren.

Tipnete si jak se jmenuje zimní aréna v Gävle, která je domácím stánkem hokejového týmu Brynäs IF. Myslím, že to neuhádnete… 😉

Adolf Ahlgren zemřel roku 1954 ale v jeho myšlenkách jak presentovat produkt pokračoval jeho syn Bengt. V 60-tých létech se spojil s reklamní kanceláří Hera a zaměřil se na mladou popovou generaci. Läkerol byl propagován s pomocí líbajícího se páru jako skvělý prostředek na osvěžení úst před líbáním… nebo také po jednom pivu.

 

Reklama z roku 1990 s líbajícími se páry(zdroj www.lakerol.se)
Reklama z roku z padesátých a semdesátých let s líbajícími se páry a krabička z roku 1990 (zdroj www.lakerol.se)

 

V 70-tých létech byla nabídnuta první varianta bez cukru. A v 80-tých létech se vynořil v reklamě Björn Borg. Pod značkou Läkerol vznikla také švédská kulturní cena rozdělovaná známým i méně známým osobnostem kulturního života. Cena ovšem vznikla již dříve v Dánsku. Bengt Ahlgren byl dánským konsulem a pomohl během 2. světové války mnoha dánským běžencům. S touto cenou pak začal právě v Dánsku roku 1955, kde nabídl dánským kulturním osobnostem účast v nezávislé komisi, vybírající nositele Läkerol Kulturpriset. V hledáčku Läkerol byl ale vždy hlavně hlas. V 50-tých létech se mohl člověk dočíst v inzerátech na Läkerol „Krk a hlas stojí za tu péči. Dobrý hlas znamená potěšení pro vás, ale i pro vaše okolí.” V roce 1993 pak byly tablety proklamovány jako to co „makes people talk“. Reklamní film ukazoval žáka, který nemá odpověď na otázku z matematiky dokud mu spolužáci nepodají jeden Läkerol.

Reklama z roku 1993, kdy bylo uvedeno do života heslo Läkerol, makes people talk.

Läkerol se rychle šíril světem. Pouhých pár let po započetí výroby byl znám v sousedních zemích. 1913 se dostal do Ruska, pak pokračoval do Holankska, Polska, USA, Jižní Afriky, Colombie, Mexika, Číny, Venezuely a v roce 1939 se už prodával v 35 zemích. V roce 2009 byl už v 76 zemích. Dnes je zde Läkerol více než 100 let. Prodává se v krabičce s původním vzhlede, ale v různých příchutích, takže najdete GIANT, EXTREME, Split!, Fresh Drops, Dents, CARE a DARK. To dobřé známé Ačko, které dominuje na samotné tabletce ale i krabičce není jen značka kvality, ale také připomínka zakladatele. Celých těchto sto let se velká část vyráběla v Gävle. Po fůzi výrobce LEAF s koncernem Cloetta však racionalizace výroby vedla k redukci výroby ve Švédsku a produkce se stěhuje do slovenské Levice.

Autor článku Petr Čížek

Zdroj

Related Post

Líbil se vám článek? Budu rád za sdílení.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *