Krátké filmy pětkrát jinak: Kino Evald bude v červnu patřit Severským kraťasům

Skandinávský dům ve spolupráci s Kinem Evald srdečně zve na druhý ročník přehlídky severských krátkometrážních filmů Severské kraťasy. V rámci přehlídky budou mít diváci možnost ve dvou týdnech zhlédnout čtyřicítku současných krátkých filmů z Dánska, FinskaIslandu, NorskaŠvédska. Program je rozdělen do pěti bloků podle jednotlivých zemí a zahrnuje jak hrané, tak animované snímky.

Severske_kratasy_2016_800x800

Na vážnější notu zahraje Zachmuřené Dánsko, kde se jako časté téma filmů objevuje vztah rodičů a dětí a mezigenerační spory. Hrdinové se v něm potýkají s rozmanitými dilematy od homosexuality, přes finanční problémy až po vážné nemoci a smrt. Syrové Finsko představí snímky reflektující společnost, mysl jednotlivce i vztah člověka k přírodě. Tragikomicky laděný blok nabídne pohled na zemi hned z několika různých úhlů. Společnost a mezilidské vztahy zkoumá také Ironické Norsko, v němž nadsázku a svérázný humor prokládají filmy vážnější a vhodné k zamyšlení. Hořkosladké Švédsko charakterizují pocity melancholie, samoty, nenaplněné lásky a nostalgické vzpomínky na minulost. Většina snímků z tohoto experimentálního bloku posbírala ceny z evropských festivalů včetně prestižních švédských cen Guldbaggen za nejlepší krátký film. (Ne)všední Island umožní divákům nahlédnout do běžného života ostrovanů, který však skrývá mnohá malá lidská tajemství, vůbec obyčejný není. „První ročník přehlídky jsme uvedli před třemi lety a byl tak úspěšný, že jsme nemohli nenavázat. Krátké filmy jsou něco, co Seveřané opravdu umí,“ říká Ema Stašová ze Skandinávského domu.

Program festivalu

  • 8. 6. 19:00 hod – Zachmuřené Dánsko
  • 9. 6. 19:00 hod – Ironické Norsko
  • 14. 6. 19:00 hod – (Ne)všední Island
  • 15. 6. 19:00 hod – Hořkosladké Švédsko
  • 16. 6. 19:00 hod – Syrové Finsko

Zachmuřené Dánsko

V současné dánské krátkometrážní produkci se často objevuje téma vztahu rodičů a dětí a nejinak tomu je i ve výběru pro letošní přehlídku. Problematiku mezigeneračních sporů nejvíce odrážejí filmy Rozhněvaný muž a Syn svého otce, nicméně motiv křehkého vztahu mezi otcem a dcerou nalezneme i v animovaném snímku Borislav. Hrdiny vybraných filmů však netrápí jen rodinné vztahy, potýkají se s rozmanitými dilematy od homosexuality, přes finanční problémy až po vážné nemoci a smrt. Snímky se závažnějšími tématy jako jsou Temnota nebo Zavřené oči vyvažují odlehčenější filmy jako Trojúhelníky štěstí nebo animovaná Sága o Biornovi, které problémy svých hrdinů pojímají s humorem a notnou dávkou nadsázky. S nadsázkou vyhnanou až do absurdity se pak setkáme ve snímku Kořist, kde se teoretické dilema boje o přežití nečekaně stává skutečným.

Pořadí filmů – Zachmuřené Dánsko

Syn svého otce (Fars søn, M. Winther, 2011, 14 min)
Odpoledne (En Eftermiddag, S. Green, 2014, 8 min)
Borislav (Borislav, J. Steén, 2014, 7 min)
Zavřené oči (Lukkede øjne, K. Lumer-Klabbers, 2014, 9 min)
Trojúhelníky štěstí (Trekanter af lykke, J. D. Pedersen, 2014, 14 min)
Temnota (Darkness, M. L. Højer Jensen, 2013, 5 min)
Kořist (Vildt, J. Bille, 2004, 11 min)
Rozhněvaný muž (En vred mand, J. D. Pedersen, 2015, 20 min)
Sága o Biornovi (The Saga of Biorn, F. V. Bjerre-Poulsen, 2011, 7 min)

Ironické Norsko

Letošní norský blok je převážně laděný na ironickou notu. Snímek Je třeba zabít Zakariassena nás zavádí do severního Norska a typického tamního prostředí – do továrny na zpracování ryb. Hned po tomto humorném, ale přímočaře a nemilosrdně podaném filmu následuje tak trochu bláznivá animovaná hříčka Pekař. Ironii a absurditu potom dovádí k dokonalosti závěrečný film Plešoun, který v bloku také reprezentuje severní Norsko a nechybí v něm výrazná hudební složka. Tyto snímky, které je potřeba brát s nadsázkou, prokládají filmy vážnější a přemýšlivé – ManželstvíSuperhrdinové do postele nemusí zkoumají rodinné vztahy a tematizují nezvyklé manželství, respektive tragickou událost v rodině. Sámsky laděný Kouzelný čas a Jasonovo komiksové Pšt! charakterizuje nezaměnitelná animace a podmanivá atmosféra.

Pořadí filmů – Ironické Norsko

Manželství (Et ekteskap, H. Roselund, 2010, 16 min)
Kouzelný čas (Den magiske tiden, K. Aune, 2013, 10 min)
Je třeba zabít Zakariassena (Zakariassen må dø, M. Pettersen, 2011, 23 min)
Pekař (Bakern, K. Aune, 2011, 4 min)
Superhrdinové do postele nemusí (Superhelter har ikke leggetid, J. Hansen, 2010, 10 min)
Pšt! (Shhh!, R. Næss, 2010, 10 min)
Plešoun (Skallamann, M. Bock, 2011, 12 min)

(Ne)všední Island

Islandský blok nabídne divákům jedinečnou možnost nahlédnout do běžného života ostrovanů, který vnějším pozorovatelům běžný vůbec připadat nemusí. Tři filmy se odehrávají na farmách uprostřed pustiny a spojuje je téma více či méně komplikovaných mezilidských vztahů. Kromě výtečné Poslední farmy režiséra Rúnara Rúnarssona, jenž je rovněž autorem nedávného vítěze festivalu Febiofest Ptáčata, je hlavním lákadlem islandského bloku syrový snímek Velrybí fjord, který na filmovém festivalu v Cannes v roce 2013 získal zvláštní cenu poroty v hlavní soutěži krátkometrážních snímků. Třetím příspěvkem k tématu je chvílemi až nepříjemně vyhrocené drama Krev a mléko. Ponurou atmosféru izolovaných farem vyváží dvojice komedií Když kočka není domaBazén Georga Erlingssona Merrita, který se postaral nejen o režii a scénář, ale nazpíval i závěrečnou píseň filmu. Z městského prostředí jsou také snímky Zkažená mládežMaličká pomoc. Celou sérii doplní ani ne jednominutový film Dech, který ilustruje natolik běžnou lidskou činnost, jakou je dýchání, a snímek Chcete změnit svůj život? téhož režiséra.

Pořadí filmů – (Ne)všední Island

Poslední farma (Síðasti bærinn, 2004, R. Rúnarsson, 17 min)
Zkažená mládež (Kennitölur, 2010, H. Ö. Árnason, 10 min)
Krev a mléko (Milk and Blood, 2014, M. Englmair, 10 min)
Když kočka není doma (While the Cat‘s Away, 2003, H. Jónsdóttir a U. Ösp, 5 min)
Chcete změnit svůj život? (Viltu breyta lífi þínu, 2010, E. Sveinsson, 16 min)
Maličká pomoc (Smá hjálp, 2010, H. Mía, 7 min)
Velrybí fjord (Hvalfjörður, 2013, G. A. Guðmundsson, 15 min)
Dech (Andardráttur, E. Sveinsson, 1 min)
Bazén (Potturinn, 2015, G. Erlingsson Merrit, 15 min)

Hořkosladké Švédsko

Sedm filmů v tomto bloku charakterizují pocity melancholie, samoty, nenaplněné lásky a více či méně  nostalgické vzpomínky na minulost. Úvodní snímek Řezníkův valčík nás na jeden den zavede na různá místa Švédska, kde hlavní postavy prožívají každodenní strasti a touhu přiblížit se druhému. V oceňoveném snímku Jonase Odella Nikdy jako poprvé vzpomínají postavy na čas, kdy přišly o nevinnost, a to jak  chtěně, tak proti své vůli. Na temnou notu pokračuje snímek Udušení o smrti dvou lidí, kteří musí pykat za svou lásku. V ultra vtipném Las Palmas se setkáváme s batoletem, které si na Kanárských ostrovech vyhazuje z kopýtka. Animovaný film Pohádka na dobrou noc vypráví o ztrátě milované osoby. Do minulosti nás zavede i snímek Podběl, ve kterém hlavní hrdinka vzpomíná na vztah, který ovlinil celý její další život. Prohlídku zakončí slavná Hudba pro jeden byt a šest bubeníků o skupině lidí, kteří se vloupají do bytu na předměstí, aby si mohli jen tak zajamovat na různých předmětech každodenní spotřeby. Většina filmů získala nebo byla nominována na prestižní švédskou cenu Guldbaggen za nejlepší krátký film.

Pořadí filmů – Hořkosladké Švédsko

Řezníkův valčík (Slaktarens vals, A. Zackrisson, 2014, 14 min)
Nikdy jako poprvé (Aldrig som första gången!, J. Odell, 2006, 14 min)
Udušení (On Suffocation, J. Malmqvist, 2003, 7 min)
Las Palmas (Las Palmas, J. Nyholm, 2011, 14 min)
Pohádka na dobrou noc (En nattsaga, M. Lindström, 2005, 15 min)
Podběl (Tussilago, J. Odell, 2010, 14 min)
Hudba pro jeden byt a šest bubeníků (Music For One Apartment And Six Drummers, J. Stjärne Nilsson, O. Simonsson, 2001, 9 min)

Syrové Finsko

Blok sedmi krátkých filmů nabídne pohled na Finsko hned z několika různých úhlů. Představí se filmy reflektující společnost i mysl jednotlivce. Snímek Tunel nás nechá nahlédnout do myšlenek člověka, který v tíživé situaci zvažuje své dosavadní životní hodnoty a začíná pochybovat nad stereotypními představami olidském štěstí.  Animovaný film Novinový proud sleduje příběh denního tisku ležícího na stole.  Dokument Jak se sbírají lesní plody zobrazuje zákulisí výroby produktů z lesních plodů. Číma rukama miliony bobulek prošly, než se dostaly na stoly restaurací? Tématu přírody se drží i druhý dokumentární snímek Pozorování veverek, ve kterém kontrastují dva způsoby vztahu člověka ke zvířatům.  Do poměrně nevšedních rodinných vztahů nás zavede hraný film Ödeö, jenž je zároveň zástupcem švédskojazyčné finské menšiny. V tematizaci lidských vztahů a jejich občasných krajních nezdarů pokračuje film Sklizeň. Blok uzavře animovaný snímek Balkon na konci světa.

Pořadí filmů – Syrové Finsko

Tunel (Tunneli, Sakari Suuronen, 2011, 10 min)
Novinový proud (Sanomavirta, Tuuli Gröhn, Salla Vapaavuori, Santtu Toivola, Jonna Kuittinen, 2015, 8 min)
Jak se sbírají lesní plody (Miten marjoja poimitaan, Elina Talvensaari, 2010, 19 min)
Pozorování veverek (Oravahavaintoja, Sera Martikainen, 2015, 17 min)
Ostrov Ödeö (Ödeö, Malin Nyqvist, 2015, 12 min)
Sklizeň (Elonkorjuu, Sami Korjus, 2006, 15 min)
Balkon na konci světa (Balcony at the End of the World, Marika Laine, Markus Lepistö, Leo Liesvirta, Tommi Mustaniemi, 2015, 8 min)

Všechny filmy jsou uváděny v původním znění s českými titulky.

Related Post

Líbil se vám článek? Budu rád za sdílení.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *