Expedice SCANDINAVIA, vol. 2 aneb jednou není nikdy dost

„Hejsan Sverige!“ Píše se večer devátého srpnového dne letošního roku a my za hlasitého typického zvuku klaksonu naší Škody 100 L právě sjíždíme z trajektu společnosti TT line na pevnou švédskou zem! Zasahuje nás euforie! Hurá, tak jsme zase tady! A zase nejlepším autem na světě, škodovkou stovkou z roku 1976! Držte si klobouky, expedice SCANDINAVIA, vol 2. právě začíná.

svedsko-sverige-expedice-skandinavia-2015-vavreckova-01

Když kolem desáté večerní opouštíme brány trelleborského přístavu nedaleko města Malmö, jsme už na cestě dva dny. Z Česka vyrážíme v ten nejteplejší den roku, a tak nemáme hned ze startu o kvalitní, doslova propečené zážitky, nouzi. Teplota vzduchu se ve stínu pohybuje kolem 40 ˚C, na slunci stoupá ještě výš, rtuťové teploměry málem praskají a asfalt na cestách je rozpálený tak, že v něm děláme stopy. Vzduch se ani nehne. No není se prostě kde schovat, voda v chladiči se nemá o co ochladit, a tak je logické, že ručička na teploměru se pohybuje skoro v zakázaných sférách. Ale drží se, holka jedna šikovná, a na šikmou plochu ani jednou nesklouzává 😉 Uf! Máme ji dobře vychovanou! Ručičky teploměrů i mnohem modernějších vozů tomuto pokušení totiž podléhají, což má za následek fakt, že na krajnicích míjíme mnoho nepojízdných kousků. Naše Slůně je ale extra třída, o tom není pochyb a první zatěžkávací zkoušku na daleké cestě od domova zvládá bravurně a bez pochybností! Za odměnu si potom na sedm hodin odpočine na palubě velkého trajektu a je středem pozornosti posádky i cestujících.

Vyrážíme!

Protože je večer a tma míříme do vesničky Vellinge, kde rozvíjíme první tábor. Zde se potkáváme s našimi kamarády z Ostravy, kteří cestují jinou cestou podobným směrem a trávíme spolu náš první den a půl ve Švédsku. Pak se naše cesty zase rozdělí a potkáme se znovu až doma 😉

Druhá expedice na sever je oproti té první naprosto neplánovaná. Ještě 14 dní před odjezdem nevíme, že pojedeme, a když auto projde STK bez ztráty kytičky, rozhodujeme se, že by byl hřích nevyrazit někam dál. Původní plán „Rujána“ je zrušen hned vzápětí, protože ceny ubytování a kempů jsou výrazně vyšší než ve Švédsku a Dánsku. A protože to tam máme rádi, na nic nečekáme, kupujeme jízdenky na trajekt a nová expedice je na světě. Kudy povede, nevíme a je nám to jedno. Chceme se kouknout do národních parků jižního Švédska a projet dánský ostrov Sjealland. Nic víc, nic míň. Na plány není čas 🙂

svedsko-sverige-expedice-skandinavia-2015-vavreckova-03
Fotevikens – vikingský skanzen

První den ve Švédsku se probouzíme do příjemného rána, obhlížíme okolí a po výborné snídani vyrážíme do vikingského skanzenu Fotevikens. Je tu krásně, a protože před chvílí otevřeli, užíváme si samoty v tak krásném areálu. Tento den míříme na nejjižnější místo Švédska a po pobřeží pokračujeme dále na jihovýchod. V Skanöru nás uchvátí stovky plážových domečků o velikosti kadibudky, skvělá ryba v přístavu, zato maják u městečka Smygehukk (úplný jih) oznámkujeme slabší trojkou. Švédský Stonehange „Ales Stenar“ si zaslouží známku určitě lepší. Nocujeme v Borrby v příjemném B&B a druhý den vyrážíme zase o kus severněji. Otvíráme brány do NP Stenshuvud, kde trávíme dlouhé hodiny, výletujeme, sedíme na pobřeží, zdoláváme kamenné stezky a taky se koupeme na prázdné pláži Vårhallen v rozbouřeném Baltu. Teplota vzduchu kolem 20, teplota vody cca 18.

Skanör – plážové domečky
NP Stenshuvud – jižní část nedaleko města Simrishamn, pláž pro pejskaře Vårhallen
Uprostřed NP Stenshuvud

Odpoledne urážíme kus cesty do vnitrozemí jižního Švédska. Namířeno máme k městečku Ryd, kde bychom měli podle GPS souřadnic najít pohřebiště starých aut. Chceme našemu Slůněti ukázat, jak nikdy nedopadne 😉 Když dorážíme na místo, nacházíme jen opuštěné parkoviště na okraji lesa… nic nenapovídá tomu, že by se v jeho útrobách mělo schovávat to, co se tam skutečně schovává. Vydáváme se po pěšině a po prvních desítkách metrů potkáváme jen několik starých pneumatik a jednu nebo dvě staré kapoty. Auta, resp. to, co z nich zbylo zatím nikde. V myšlenkách mi běží věta kamaráda Vládi o tom, že se auta pomalu vytrácí a příroda si je bere zpět. A protože nemám tušení, kolik vraků očekávat, pomalu se smiřuji s tím, že těch pár kol a starých plechů je jediné, co zde uvidíme. Když tu najednou vidím první a druhé, třetí a další a další a další…

Jsou jich tu desítky, možná stovka… V lese, v jehličí, mezi stromy, ve stromech, v mokřadách, v bažinách, pod mechem… prostě všude… Auta dnes vzácná, nejstarší z cca 30. let, nejmladší z 80. let minulého století. Lapu po dechu. Mísí se ve mně pocity zmaru a zoufalství nad tolika vzácnými kousky, ale taky nad tou ekologickou katastrofou. Todle do lesa prostě nepatří. Je to ale opravdu zvláštní atmosféra, která je umocněna zapadajícím sluncem a faktem, že jsme tam s těmi vozy naprosto sami… a tak sledujeme, jak si příroda pomalu, ale jistě bere zpět to, z čeho jsme ta auta vyrobili. Prach jsi a v prach se obrátíš.

Asi po dvou třech hodinách pokračujeme dál. Jedeme lesy, sem tam kolem nějakého jezera, no a v podstatě nedaleko tohoto hřbitova nacházíme malý přívětivý kemp, jak jinak než pod borovicemi a u jezera. Protože je po sezóně, získáváme jedinou chatičku v kempu a k ní jako bonus i zdarma vstup do sauny. Chvíli váháme, ale když ji spatříme, jak se houpe na jezeře, ihned této možnosti využíváme. Příjemná záležitost. Rozehřátí se chladíme v 15ti stupňové vodě jezera a v noci usínáme jako mimina.

Dřevěná sauna na břehu jezera
Jen tak uprostřed lesa

Další dny trávíme v národních parcích a rezervacích, nejvíc nás dostane cesta ostrov na Blå Jungfrun. Slůně odpočívá v přístavu městečka Oskarshamn a my jedeme společně s dalšími výletníky lodí.

Západ Slunce v zátoce u Oskarshamnu
Západ Slunce v zátoce u Oskarshamnu
Loď Stolkust, se kterou jsme jeli na ostrov
Blå Jungfrun z dálky
Blå Jungfrun z dálky

Protože hodně fučí, moře je dál od pevniny rozbouřené, kapitán se pere s vlnami a většina cestujících se svými žaludky. Mě sice není blbě, ale při překonávání vln mne trefuje do hlavy uvolněný reproduktor, který končí přes palubu naštěstí sám. Nic vážného krom mega boule se naštěstí neděje a jako omluvu dostáváme ve Švédsku tolik nedostupný alkohol v podobě tří litrů vína 🙂

Ostrov samotný je nádherný. Necelé 4 hodiny trávíme podrobným zkoumáním tamních zajímavostí, užíváme si neuvěřitelného klidu a na závěr se samozřejmě musíme okoupat v panenských vodách 🙂

Na ostrově… pusto, prázdno, ticho a prostor na relax a odpočinek!
Na ostrově… pusto, prázdno, ticho a prostor na relax a odpočinek!

Den končíme po dalším večerním přesunu uprostřed jihu ve Växje, další den relaxujeme u jezera a místní zříceniny, opět se v té ledárně koupeme (jsme přeci na letní dovolené) a pokračujeme na západ.

Průčelím zříceniny ve Växje (čti Vekche)

Poslední den ve Švédsku patří opět traverzu na pobřeží, městečko Halmstad a hlavně další přírodní rezervace. Je sobota, a zatímco doposud nebyla nikde ani noha, máme pocit, že právě teď a právě tady jsme se potkali se všemi obyvateli Švédska. Zážitek z výběžku kolem Mölle je tak trochu ovlivněn množstvím lidí.

V přírodě jsme na ně narazili pouze na dopravních značkách, tihle jsou z losí farmy

Pomalu se nachýlil náš čas ve Švédsku… Poslední dny nás trápí opravdu silný vítr, auto nejde skoro udržet na cestě, spotřeba výrazně vzrostla… jinak nás ale žádné potíže netrápí… protože je dokonce uzavřen i Öresund Bridge do Dánska, nasedáme na trajekt v Helsingborgu a než bys řekl švec a snědl párek v rohlíku (ten mají Dánové fakt dobrej) opouštíme loď na dánské straně. Až v tuto chvíli mi dochází, že to bylo příliš rychle, a že jsme se Švédskem ani nestihli pořádně rozloučit… nic naplat, bude další příště 😉

První chvíle v Dánsku
První chvíle v Dánsku

První dny v Dánsku nás trápí škaredé počasí a pořád prší. Činíme poznání, že se nacházíme v lokalitě, kde se skoro každý název vesnice končí na „seleje“ nebo“ leje“, a proto je naprosto jasné proč leje 😉

Lokální trajekt v dánských fjordech

Opět nevynecháváme pobřeží, prázdné pláže a přístavy, přírodní rezervace, kterých je zde opravdu hodně a postupně ostrov Sjealland projíždíme od severu na jih. Navštěvujeme ostrovní výběžek Reerso, lokálním trajektem jedeme na roskildský fjord, ostrovy Møn či Lolland. A pokud ve Švédsku bylo málo lidu, v Dánsku je v kempech na plážích i v přístavech doslova liduprázdno. Jak později zjišťujeme, tamním dětem již skončily prázdniny, a tak jsme v tábořištích buď úplně sami, nebo maximálně s německými důchodci. To má aspoň jednu výhodu, jsme všude nejmladší 😉 Z dánských zajímavostí stojí za zmínku určitě vápencový lom ve Faxe (nádherná průzračná voda a hlavně velké množství pravěkých zkamenělin) a taky rezervace Møns Klint na samotném jihu ostrova Møn.

Poslední den v Dánsku
Poslední den v Dánsku
Pláž s kormorány
Pláž s kormorány
Západ Slunce

Čas letí jako bláznivý, a my musíme pomalu ale jistě opět domů. 14 dní se chýlí ke konci.

Cesta byla jedinečná. Autíčko šlapalo jako švýcarské hodinky, bez jediného technického problému zdolala 4409 km. Cestou domů přes Německo se vytáhlo a spotřeba byla pouhých 5,85 l na jedno sto kilometrů.

svedsko-sverige-expedice-skandinavia-2015-vavreckova-50
Neuvěřitelná spotřeba!!!

Slůně jako již minule budilo velký obdiv, neustále jsme museli povídat nebo jen udělovat souhlasy s focením, ale bylo nám s ním krásně. Kdo se někdy vydal na takovou cestu, ví, že lepšího společníka není. Nemá klimatizaci, rádio ani posilovač, ale stejně dodá člověku to, co moderní vůz neumí. Zážitky! Které se nikdy neohrají!

Malý rekap. 14 dní, 4066 km v kolech, celková spotřeba paliva 6,79 l/100 km, 4x trajekt (De-Swe; Swe-Dan; lokální trajekt z vesnice do vesnice; Dan-De, ceny celkem 370 Euro); 7x nocleh v chatičkách u jezera nebo moře, 4x ve stanu v kempech v podobných lokalitách, 3x u známých či příbuzných 😉

Už teď se těšíme na expedici SCANDINAVIA, vol. 3… kdy a kam, to se nechme překvapit 😉

S díky za pozornost a přáním hezkého počtení se loučí Lucie, Ondřej, Algi, Dori a Slůně 😉

PS: Více info o této cestě najdete na expeditionscandinavia2015

Související články

Related Post

Líbil se vám článek? Budu rád za sdílení.